In en om de torens: juli

05-07-2023

Op dinsdag 4 juli jl. vond de zevende vergadering, de ‘julivergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken
- Het vertrek van kapelaan Marshal Stanislaus is besproken, onder andere de bekendmaking, de impact voor hemzelf, de reacties, de afscheidsactiviteiten en andere. Een daartoe opgesteld draaiboek is besproken. Dit wordt nu bijgesteld en dan aan alle betrokkenen toegezonden.
Tevens is het bestuur bijgepraat over de mogelijkheden van het al dan niet krijgen van een andere priester. De gesprekken hierover zijn gaande.
- De cyclus familiedagen in het werkjaar 2022-2023 zijn nogmaals geëvalueerd. Deze zijn goed geslaagd en zullen ook in navolging van andere parochies worden voortgezet. Een nieuw schema wordt opgesteld en dit keer zullen ook weer alle kerkdorpen in het concept worden betrokken.
- Eucharistievieringen in de vakantiemaanden juli en augustus. Zoals gewoonlijk werken we in die maanden met een vakantierooster.
Bij gebrek aan priesters is voor de beide maanden het volgende afgesproken en besloten:
  • De H. Mis van zondag van 09.00 in Boxtel komt zoals elk jaar in de vakantiemaanden juli en augustus te vervallen.
  • De doordeweekse missen in Liempde komen ook zoals elk jaar in de vakantiemaanden te vervallen.
  • In de maand juli zal de hoogmis in Liempde om 09.00 uur beginnen in plaats van 09.30 uur.
  • Het secretariaat is in de maanden juli en augustus ’s middags gesloten. Het is telefonisch altijd bereikbaar.
Deze besluiten zullen met belanghebbenden worden gecommuniceerd en via de bekende communicatiemiddelen zoals het Brabants Centrum en de website van de HHP worden bekendgemaakt.

● De algemene informatieavond in november
De jaarlijkse algemene informatieavond, de parochie-avond, vindt dit jaar onder enig voorbehoud plaats op woensdag 15 november a.s. Op deze avond wordt meer informatie verstrekt over het ‘Beleidsplan 2023-2027’ van de Heilig Hartparochie en er komt een luchtig, ontspannend tweede gedeelte. De bijeenkomst begint om 19.30 uur. De bijeenkomst vindt waarschijnlijk plaats in De Walnoot in Boxtel.

● Vertrouwenspersoon
In de geactualiseerde Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Concept jaarrekening 2022 besproken
Een eerste concept jaarrekening van 2022 is besproken. Een aantal zaken moet nog verder worden uitgezocht en ingevuld. Duidelijk is wel dat er een aanzienlijk verlies is als gevolg van de beurscrash in 2022. In de vergadering van 5 september a.s. kan de jaarrekening waarschijnlijk worden vastgesteld en aansluitend ook gepubliceerd.

● Heilig Hartbeeld in Liempde opgeknapt
Het natuurstenen Heilig Hartbeeld op het kerkplein van Liempde wordt gerestaureerd en schoongemaakt. Hiertoe heeft het bestuur besloten op basis van uitstekend voorwerk door leden van de Contactgroep Liempde. De uitvoering zal binnenkort ter hand worden genomen.

● Fijne vakantie
In de komende maanden doet de parochie het wat rus-tiger aan, het is dan namelijk zomervakantie. Wat dit voor de missen en het secretariaat betekent leest u elders in dit bulletin. Wij wensen u namens het bestuur en het Pastoraal Team een fijne en rustgevende vakantie toe.

De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 5 september 2023 om 09.30 uur.