Open Monumentendag

27-08-2023

Open Monumentendag op zaterdag 9 september, nu ook voor vier (Rijks)monumenten van de parochie

Op zaterdag 9 september a.s. is de landelijke Open monumentendag. Dit keer doen ook bijna alle monumentale gebouwen van de Heilig Hartparochie mee. De deelnemers zijn de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel, geopend van 12.00 tot 17.00 uur, de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde, geopend van 13.00 tot 16.00 uur, de Sint-Willibrorduskerk in Esch van 13.00 tot 16.00 uur en de Sint-Theresiakerk in Lennisheuvel van 12.00 tot 16.00 uur. In alle kerken wordt u door vrijwilligers ontvangen die u te woord zullen staan.

Veel van de genoemde kerken waren in de afgelopen jaren ook al herhaaldelijk geopend, maar dit keer alle vier op zaterdag 9 september 2023.

• De Sint-Petrusbasiliek in Boxtel is open van 12.00 uur tot 17.00 uur. In de basiliek wordt u onder meer door de Suisse ontvangen. De Suisse is de hoeder/bewaker van de kerk. Hij wijst u de weg en vertelt honderduit over de basiliek. Er zijn géén gerichte rondleidingen. Deze kunnen op afspraak op andere dagen worden gemaakt. Op deze middag is er ook een orgel-duo-concert, dit is gratis toegankelijk. U kunt tijdens het concert ook de basiliek bewonderen en dus ook rondlopen. Er wordt voor een kopje koffie gezorgd.
  • De Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde is open van 13.00 tot 16.00 uur. Hier wordt u ook door meerdere vrijwilligers ontvangen. Meerdere vrijwilligers verzorgen kleine excursies. Zo kunt u onder hun leiding het orgel uitgebreid gaan bekijken en een kijkje nemen op de gewelven, wordt er een rondgang door de kerk zelf gehouden en hoort u meer over de gebrandschilderde ramen op het priesterkoor en een andere leidt u langs de beeldenpracht in de kerk. Ook in Liempde wordt voor een kopje koffie gezorgd.
  • De Sint-Willibrorduskerk in Esch is open van 13.00 tot 16.00 uur. Hier wordt u ook door meerdere vrijwilligers ontvangen die over de kerk kunnen vertellen. Ook in Liempde wordt voor een kopje koffie gezorgd.
  • De Sint-Theresiakerk in Lennisheuvel is open van 12.00 tot 16.00 uur. Deze kerk is overigens een gemeentelijk monument. Hier wordt een demonstratie hostiebakken gegeven.
Alle parochiekerken zijn alleszins de moeite waard om te bezoeken. Je ziet en hoort leuke en verrassende zaken. Zo is de Sint-Petrustoren eigendom van de parochie terwijl veel andere torens van beroemde monumenten dat niet zijn. Ook een in het oog springend weetje is dat de kerk van Liempde in 1867 in nog geen tien maanden in gebouwd. Dit alleen is al een prestatie.

We heten u graag welkom in een van de beide kerken en verheugen ons erop u veel over deze monumentale bouwwerken te kunnen vertellen.

De majestueuze Sint-Petrusbasiliek van Boxtel