Sint-Jan: een uitdaging

27-09-2023

‘Je kunt van mij het dak op’, en dat deed het bestuur: ze beklommen de Sint-Jan in Den Bosch

Enkele maanden geleden werd het idee opgepakt om de Sint-Jan in Den Bosch te gaan beklimmen. ‘Er zijn steigers opgebouwd en via die steigers kun je tot wel 50 meter hoogte klimmen. Boven op het dak van de kathedraal tot bij de vieringtoren. Die kun je gewoon aanraken’, aldus een zeer enthousiast bestuurslid. Het werkte aanstekelijk en snel werd een datum geprikt en werden kaartjes gereserveerd.

Het dak van de Sint-Janskathedraal in Den Bosch wordt gerestaureerd evenals de noordzijde. Eigenlijk wordt de kathedraal altijd wel gerestaureerd. Een echter Bosschenaar zegt dat de kathedraal meer in de steigers staat dan zonder die stalen pijpen. Dat er vaak wordt gerestaureerd is een gegeven: de bouwmaterialen van deze eeuwenoude kerk zijn broos en gevoelig voor weer en wind. Dat kost steeds veel geld… De Sint-Jan wordt dan wel de mooiste kerk van Nederland genoemd maar voor wat betreft het onderhoud ook de duurste.

Nu de leien op het dak worden vervangen, is De Avontuurlijke Klim een unieke gelegenheid omdat het plaatsen van een dergelijke steiger- en wandelconstructie in geen 100 jaar meer mogelijk zal zijn. De opbrengsten uit onder andere de kaartverkoop van deze klim komen ten goede aan de noodzakelijke restauratiewerkzaamheden van het dak. De trappen, 278 in totaal, gaan tot 50 (vijftig) meter hoogte. Tijdens de vorige beklimming ruim tien jaar geleden kon men tot 25 meter, tot aan de ‘dakgoot’. Dus inderdaad een unieke gelegenheid. Er is/was zelfs een gelegenheid om op de top te dineren, maar dan moet je echt wel diepe zakken hebben.

De totale kosten van de restauratie zijn hoog. Er wordt naar gestreefd om met deze actie en vele andere een eigen bedrage van één miljoen € 1.000.000,-- bij elkaar te vergaren. Op dit ogenblik staat de teller op € 97.940,-- (10 procent) en er zijn 1.472 donateurs die zich hebben aangemeld.

Enfin. Dinsdag 26 september was de dag. Het bestuur verzamelde zich om 15.15 uur bij de ingang van de beklimming. Een laatste foto werd gemaakt, je weet maar nooit, en de klus werd begonnen. Enkele deelnemers namen meteen de lift. Deze gaat tot de eerste verdieping (25 meter), de actievelingen begonnen aan de 278 treden. Deze waren overigens goed begaanbaar en er werd onderweg steeds op tijd stilgestaan. Niet om te rusten, maar omdat de deelnemers van de ene in de andere verbazing vielen. Wat was dat indrukwekkend, imponerend, geweldig en knap gemaakt. De euforische woorden namen toe naarmate de 278ste trede werd bereikt. Het doel was onder meer de vieringtoren aanraken, ‘kussen’ werd net niet of uit respect niet gedaan.

Iedere deelnemer was en bleef enthousiast en zal dat nog lang blijven. Het bezoek aan de Sint-Jan in deze vorm en zeker de klim ernaartoe (vieringtoren) was zeer de moeite waard, een aanrader. Na afloop was het goed rusten en werd er in een van de vele uitspanningen in Den Bosch een drankje genuttigd en een hapje gegeten.

Je moet zelf naar boven om deze geweldige tour te kunnen en mogen beleven. Dat kan de komende maanden nog. De duur van de stevige wandeling naar boven is ongeveer één uur. De openingstijden zijn van maandag tot zondag van 10.00-16.00 uur. Het ontmoetingspunt is bij de entree De Avontuurlijke Klim aan de Parade. De entreeprijs bedraagt € 10,--. Wilt u meer weten over deze tour ga dan naar de website van de Sint-Jan: https://www.sint-jan.nl
Voor een foto-impressie, klik op deze link of op de link hieronder.

Meer informatie:

Over de nok van de kathedraal verder omhoog op weg naar de vieringtoren