In en rond de torens: november

11-11-2023

Op dinsdag 7 november jl. vond de tiende vergadering, de ‘novembervergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken
Diverse pastorale zaken werd kort toegelicht en besproken. Daarbij kreeg ook de situatie binnen de Werkgroep MOV alle aandacht.

● Algemene informatieavond op 15 november
De jaarlijkse algemene informatieavond, de parochieavond, is a.s. woensdag 15 november. Op deze avond wordt meer informatie verstrekt over het ‘Beleidsplan 2023-2027’ van de Heilig Hartparochie en er komt een luchtig, ontspannend tweede gedeelte. Te gast is namelijk MarieChristien Verstraten met haar programma: ‘Over’- Winteren. De bijeenkomst begint om 19.00 uur en vindt plaats in gemeenschapshuis De Walnoot in Boxtel. U bent allen van harte welkom; u hoeft zich niet van tevoren aan te melden.

● Vertrouwenspersoon
In de huidige Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Beleidsplan 2023-2027 en actieplan
Beide zijn dit voorjaar vastgesteld. Negen ad-hocwerkgroepen zijn inmiddels samengesteld en flink aan de slag gegaan om vastgestelde actiepunten uit te werken. De eerste resultaten zijn al bekend en de besprekingen verlopen alle in een goede sfeer. Hierop wordt ook tijdens de informatieavond teruggekomen. Ook in elke bestuursvergadering wordt de gang van zaken steeds gemonitord. We wensen alle groepen weer veel succes.

Missionaire parochiedag
Op zaterdag 6 april 2024 is er weer een volgende missionaire parochiedag in Veenendaal. Deze duurt de hele dag. Mocht u interesse hebben om hieraan deel te nemen dan kan dat. Neem contact op het secretariaat: 0411 – 67 22 15. De kosten van deelname komen voor rekening van de parochie zelf. Denk er eens over na en doe met ons mee.

Nieuwe Parochiegids 2024-2025
De definitieve inhoud hiervan is besproken en de voorgestelde wijzingen worden aangebracht. Ook wordt nog een aantal nieuwe foto’s gemaakt. Daarna wordt de gids gedrukt en in januari 2024, samen met de brieven van de Actie Kerkbalans 2024, verspreid.

Weer veel advertenties in de gids en op de websites
De advertentiewerving is afgerond. Bijna alle vaste adverteerders zijn teruggekeerd, zowel in de nieuwe parochiegids als op de vijf websites. Een hartelijk woord van dank aan de adverteerders.

De Jaarrekening 2022 is vastgesteld
De definitieve Jaarrekening 2022 is besproken en vastgesteld. Helaas was er door het slechte beursjaar 2022 een verlies van enkele tonnen. Daar tegenover staan ook de positieve resultaten van eerdere beleggingen. Vandaar ook dat we alle parochianen stimuleren om met de Actie Kerkbalans 2023 (nu) en die van 2024 (straks in januari 2024)  mee te doen, zodat het eindresultaat gunstiger wordt.

De Begroting 2024 is ook vastgesteld
In deze vergadering is ook de begroting 2024 besproken en vastgesteld. Deze toont een begroot verlies van circa € 80.000,--. Dit is enigszins acceptabel. Het streven is om het  begrote verlies gaandeweg dus aanzienlijk te verkleinen.

Tarieven van de Heilig Hartparochie 2024
De tarieven zijn uitvoerig besproken en daarna vastgesteld. Het bestuur heeft ervoor gekozen de tarieven weer voor enkele jaren te bevriezen en die van enkele vormen van begraven zelfs te verlagen. Daarmee willen we de parochie ‘bereikbaar’ en ‘betaalbaar’ houden. Vooral door de belangeloze inzet van honderden vrijwilligers worden elk jaar de kosten enorm gedrukt.

Energiereductie binnen de parochie
Dat is een lastige opdracht voor oude monumentale gebouwen en die zijn is binnen de Heilig Hartparochie genoeg. Meerdere globale voorstudies zijn al verricht en op papier gezet. Hierover is behoorlijk van gedachten gewisseld. De vragen, opmerkingen en suggesties worden door deskundigen beantwoord en onder de loep genomen. Het hele project krijgt nadrukkelijk een spoedig vervolg.

Vanaf 1 november ook in Liempde mechanisch graven delven en dichten
De grafdelvers van Liempde stoppen wegens gezondheidsredenen met het delven en dichten van graven. Dit werk is vanaf 1 november j.l. aan derden uitbesteed. De werkzaamheden gebeuren dan ‘mechanisch.’ Beide grafdelvers, de ‘kenners’ (het geheugen van de begraafplaats) blijven wel nauw betrokken bij het hele proces..

Verslagen van de contactgroepvergaderingen
De verslagen van deze meerdere bijeenkomsten in de kerkdorpen worden kort besproken. Er wordt geconstateerd dat er in en rondom de kerken hard wordt gewerkt. Een compliment waard.

De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 5 december 2023 om 09.30 uur.