Taizéviering bij de buren

17-11-2023

Als christenen verbroederd onder elkaar

De Taizéviering in de protestantse kerk werd zeer druk bezocht. Voorbereid en gedragen door mensen van zowel de protestantse als katholieke kerk.

Vandaag, vrijdag 17 november, was er om 19.00 uur een Taizéviering in de protestantse kerk in Boxtel. De viering werd druk bezocht. Onder de Taizévierders ook veel parochianen uit de Heilig Hartparochie. Waaronder kapelaan John Varikuti.

Er werden teksten uit de Bijbel voorgelezen, samen gezongen en gebeden. Ook was er een moment van stilte en bezinning. En een lichtritus waarbij iedere aanwezige een kaarsje mocht aansteken met een eigen stille voorbede erbij.

De viering werd muzikaal ondersteund met prachtige serene zang, door Lencante, het gemengd koor van de Sint-Theresiakerk uit Lennisheuvel.

Het thema "Gods Woord brengt heel verschillende mensen samen" kwam mooi tot z'n recht: Jong, oud, verschillende karakters en achtergronden. Maar verbonden bijeen. In een warm bad van vredige rust, gebed, zang en stilte gedragen.

Na de viering was er alle tijd om elkaar te ontmoeten onder genot van kopje koffie en thee. Een bijzonder warme, inspirerende avond zo bij "onze buren". Een avond die zeker naar maar smaakt.
Hier onder een van de mooie teksten die voorgelezen werd tijdens de avond:

dat het op een dag gebeuren zal
dat grote en kleine mensen samen
hand in hand door het leven gaan,
omdat ze kinderen zijn van God.

dat het op een dag gebeuren zal
dat niemand op geld of huidskleur let
om iemands waarde te bepalen,
want iedereen is mens als jij,
hoe anders zij of hij ook is.

dat het op een dag gebeuren zal
dat niemand meer in angst hoeft te leven:
want al wat Gods kinderen vastbindt
zal los gemaakt worden.
Vrijheid zal er zijn en vrede.

(Moge het zo zijn!)

De opstelling van het kruis en 3 schalen waar kaarsjes opgezet werden door de aanwezigen