In en om de torens: december

14-12-2023

Op woensdag 13 december jl. vond de elfde vergadering, de ‘decembervergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken
Diverse pastorale zaken werd kort toegelicht en besproken. In de vergadering werd het door de werkgroep MOV gekozen eigen Vastenproject van Marshal Stanislaus onder voorbehoud goedgekeurd.

● Algemene informatieavond op 15 november
Deze jaarlijkse algemene informatieavond, de parochieavond, was op woensdag 15 november. Op deze avond werd informatie verstrekt over het ‘Beleidsplan 2023-2027’ van de Heilig Hartparochie en trad in de tweede helft gastzangeres MarieChristien Verstraten op. Zij bood het programma: ‘Over’- Winteren.
Deze parochieavond werd geëvalueerd. Het bestuur is dik tevreden over de opkomst van de parochianen, de kwaliteit van de avond en vooral ook de leuke sfeer. Voor herhaling vatbaar.
De diapresentatie en nu aangevuld met de jaarcijfers van 2022 zullen binnen enkele weken op de websites van de parochie verschijnen.

● Vertrouwenspersoon
In de huidige Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst. Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Missionaire parochiedag
Op zaterdag 6 april 2024 is er weer een volgende missionaire parochiedag in Veenendaal. Deze duurt de hele dag. Mocht u interesse hebben om hieraan deel te nemen dan kan dat. Neem contact op het secretariaat: 0411 – 67 22 15. De kosten van deelname komen voor rekening van de parochie zelf. Denk er eens over na en doe met ons mee.

● Actie Kerkbalans 2024
De herinneringsactie van 2023 is al geruime tijd geleden afgesloten. Ik deze vergadering zijn alle plannen voor de nieuwe Actie Kerkbalans 2024 gepresenteerd. Deze actie wordt einde januari uitgerold. Tegelijk met de verspreiding van de bieven voor deze actie ontvangt u dan de nieuwe parochiegids. Deze gids is weer helemaal geactualiseerd en van een nieuw jasje voorzien.

● Vergaderschema’s 2024 vastgesteld
Het vergaderschema voor het bestuur is vastgesteld en wordt binnenkort zoals gebruikelijk op de website gepubliceerd. Ook de samenstelling van de vaste bestuurscommissies en pastorale werkgroepen is definitief. Het rooster van aftreden is geactualiseerd.

● Mariakapel in Boxtel bijna gereed
De Mariakapel in de torenhal van de Sint-Petrusbasiliek is bijna gereed. In de afgelopen maanden is er door veel vrijwilligers hard aan gewerkt. Nog voor het feest van Kerstmis zou de ‘verhuizing van Maria’ plaats kunnen vinden. De officiële ingebruikname vindt straks in het voorjaar van 2024 plaats.

● Verkeerssituatie rond de Sint-Petrusbasiliek
Zoals menigeen dat zelf ervaren heeft of in de nieuwsbladen heeft kunnen lezen is de verkeerssituatie naar en rondom de basiliek gevaarlijk en feitelijk onlogisch. In ieder geval zeer onhandig. Daarbij komt dat het verkeer gedeeltelijk over de gronden die eigendom van de parochie zijn, wordt geleid. We hebben hierover al veel mondeling en schriftelijk contact met de Gemeente Boxtel gehad. Temeer omdat er in het afgelopen jaar een aantal ongelukken heeft plaatsgevonden: de heg beschadigd door een vrachtwagen deels vernield, een andere reed het trappenmuurtje omver en een fietser werd aangereden. Veel bijna-ongelukken werden bij ons gemeld.
De ernst van de situatie begint bij de gemeentebestuurders door te dringen en binnenkort vindt er een (eerste) gesprek tussen partijen plaats.

● Tarieven van de Heilig Hartparochie 2024
De tarieven zijn al in de vorige bestuursvergadering vastgesteld. Deze worden over enkele weken op de websites gepubliceerd.

● Energiereductie binnen de parochie
Dat is een lastige opdracht voor oude monumentale gebouwen en die zijn is binnen de Heilig Hartparochie genoeg. De al eerder op papier gezet en de plannen zijn in een tweede fase gekomen en weer besproken. U begrijpt het al: er wordt weer verder onderzoek naar aanvullende mogelijkheden en kansen gekeken. Wellicht kunnen we in januari of februari 2024 een definitief besluit nemen.

● Verslagen van de contactgroepvergaderingen
De verslagen van deze meerdere bijeenkomsten in de kerkdorpen worden kort besproken. Er wordt weer geconstateerd dat er in en rondom de kerken hard wordt gewerkt. Ga zo door, onze complimenten.

De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 9 januari 2024 om 09.30 uur