In en om de torens: januari

09-01-2024

Op dinsdag 9 januari jl. vond de eerste vergadering, de ‘januarivergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken: H. Missen met kerst
De kerstvieringen en alle andere activiteiten werden geëvalueerd. Er werd met blijdschap geconstateerd dat de vele vieringen goed werden bezocht. In alle kerkdorpen zaten de kerken goed vol en dat stemt ons tot grote tevredenheid. De andere kerstactiviteiten zijn ook zeer goed geslaagd. Hier en daar had de deelname wat groter kunnen zijn, want de inzet van de vrijwilligers daarvoor was enorm.
De kerken waren alle geweldig (met bloemen) en andere attributen versierd, waarvoor dank aan de meerdere siergroepen. En vooral ook dank aan de vele vrijwilligers die op de achtergrond enorm veel werk hebben verzet. Het zijn er bijna teveel om op te noemen. Dank daarvoor en allen de beste wensen voor 2024 in een goede gezondheid!

Aan u allen een goed en
gelukkig 2024 en dat in een goede gezondheid

● Pater John is vier weken naar India
Pater John Varikuti is ongeveer vier weken naar India. Hij bezoekt daar zijn zieke zus en het is tevens zijn vakantie. Daardoor is hij deze zomer overigens volop beschikbaar.
De geplande H. Missen gaan alle door. Ze worden met enig kunst- en vliegwerk door pastoor Geertjan van Rossem en pater Leo van der Klaauw ingevuld. De twee doordeweekse missen in de kerk van Liempde komen in januari echter te vervallen. We wensen pater John een fijne vakantie toe en zijn zus én hem veel sterkte!

● Actie Kerkbalans 2024
De Actie Kerkbalans 2024 staat voor de deur en wordt einde januari uitgerold. Tegelijk met de verspreiding van de bieven voor deze actie ontvangt u dan de nieuwe parochiegids. Deze gids is weer helemaal geactualiseerd en van een nieuw jasje voorzien. We vragen u vriendelijk onze parochie financieel goed te ondersteu-nen. Bij voorbaat dank.

● Vertrouwenspersoon
In de huidige Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Mariakapel in de torenhal van Boxtel
De Mariakapel in de torenhal van de Sint-Petrusbasiliek is bijna gereed. Er wordt binnenkort de laatste hand aangelegd en dan is hij klaar. Met inspanning en ideeën van veel vrijwilligers wordt het een mooie kapel. De officiële ingebruikname en inzegening vindt straks in februari plaats. Hierbij denken we voorlopig aan zondag 18 februari a.s.

● Verkeerssituatie rond de Sint-Petrusbasiliek
Zoals menigeen dat zelf ervaren heeft of in de nieuwsbladen heeft kunnen lezen is de verkeerssituatie naar en rondom de basiliek gevaarlijk en feitelijk onlogisch. In ieder geval zeer onhandig. Daarbij komt dat het verkeer gedeeltelijk over de gronden die eigendom van de parochie zijn, wordt geleid.
We hebben hierover met vertegenwoordigers van de Gemeente Boxtel gesproken en er is al flinke vooruitgang geboekt. Einde januari is een volgende bespreking en worden de plannen meer tastbaar en duidelijker. Daarna kunnen we bezien of de uitkomsten volgens onze gedachten dekken en on ze wensen zijn. We houden u op de hoogte.

De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 6 februari 2024 om 09.30 uur.