Carnavalsmissen in de HHP

06-02-2024

Het komende weekend is het Carnaval: ook in de kerken van de Heilig Hartparochie

De Carnaval staat voor de deur, in het weekend van 9, 10, 11, 12, 13 en ook 14 februari is het zover. Dan trekken jong en oud er weer op uit om carnaval te vieren. Veel inwoners vinden daarin hun ultieme plezier en gaan dan ‘los’. Dat doet ‘de kerk’ ook, want per slot van rekening is Carnaval vooral ook een feest van de kerk, inclusief de ‘viering’ van Aswoensdag. Dan worden de Askruisjes gehaald en is het feest definitief afgelopen.

Ook binnen de vieringen in drie kerken wordt er aandacht besteed aan het feest van Carnaval. Hieronder treft u een kort overzicht aan.

• Vrijdag 9 februari in Esch  |  Deze Carnavalsmis is in de Sint-Willibrorduskerk in Esch en begint om 18.30 uur. De voorgangers zijn pastoor Geertjan van Rossem en pater John Varikuti. De Oggelvorsen en De Knoestjes verlenen hieraan hun muzikale medewerking.
  • Zaterdag 10 februari in Liempde  |  Deze Carnavalsmis is in de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde en begint om 13.11 uur. De voorgangers zijn ook hier pastoor Geertjan van Rossem en pater John Varikuti. De muzikale omlijsting is in handen van Hofkapel De Kromploegers. Deze carnavalsviering wordt live via Omroep Dommelland uitgezonden.
  • Zondag 11 februari in Boxtel  |  Deze Carnavalsmis is in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel en begint zoals gewoonlijk om 10.30 uur. De voorgangers zijn nu ook pastoor Geertjan van Rossem en pater John Varikuti. De gezangen worden door het Sint-Petruskoor verzorgd. Ook deze carnavalsviering wordt live via het YouTube-kanaal van de Heilig Hartparochie uitgezonden.
Evenals verleden jaar zullen het weer sfeervolle vieringen zijn en zeker de moeite waard om te bezoeken. Carnaval vieren zelf hoort er natuurlijk ook bij en dat zal waarschijnlijk in het komende weekend flink gaan gebeuren al wordt de groep carnavalsvierders geleidelijk aan helaas wat kleiner.

En daan mèrege is ut Aswoensdig’, zingen ze in een aangrenzende provincie. Dan bezoeken de carnavalsvierders en anderen de H. Mis en halen ze hun Askruisje. Dit kan in de volgende H. Missen:

• Boxtel  |  woensdagmorgen14 februari om 09.00 uur of ’s avonds om 18.30 uur;
  • Esch  |  woensdagavond 14 februari om 18.30 uur;
  • Liempde  |  woensdagmorgen14 februari om 09.00 uur.
We wensen alle parochianen fijne carnavalsdagen toe, met fijne vieringen vooraf. En daarna een rustige bezinning tijdens de 40-dagentijd op weg naar het feest van Pasen.

Ook de kleintjes doen mee