Vastenproject van Marshal

04-03-2024

Leven in een veranderende wereld | het Vastenproject van oud-kapelaan Marshal

In de Vastentijd, ook wel de Veertigdagentijd genoemd - de voorbereidende tijd op Pasen - wordt meer dan anders stilgestaan bij de noden van de medemens. Dichtbij en ver van huis. In je eentje een druppel op een gloeiende plaat. Maar met velen samen een project steunen, de krachten bundelen, dat kan een wezenlijk verschil maken.

Vastenactie is een organisatie die oog heeft voor bevolkingsgroepen die in nood zijn. Zij hebben projecten in ontwikkelingslanden om de lokale bevolking daar ter plekke te steunen en vooruit te helpen. Grote en kleinere projecten, kortdurende en langdurende projectdoelen.

Het landelijke thema van Vastenactie 2024 is “Leven in een veranderende wereld”. Naast aansluiten bij een van de hoofdprojecten van 2024, heeft een parochie ook de mogelijkheid om voor een eigen doel te kiezen. Hier komt veel bij kijken. En er moet samengewerkt worden met betrouwbare bronnen, partners en contactpersonen.

Onze Heilig Hartparochie heeft dit jaar voor een eigen doel gekozen. En wel voor de organisatie Simcodess in India. Pater Marshal Stanislaus, voorheen kapelaan in onze parochie, is actief binnen Simcodess. Samen met de heer Gnana Arokiam Visuvasam, directeur van Simcodess, zal pater Marshal het project in India leiden.

>  Wie of wat is Simcodess?
Simcodess is een stichting zonder winstoogmerk die zich richt op mensenrechten, kinderrechten en ecologische landbouw en bosbouw. De stichting is opgericht in 1998 door pater Marshal en de heer Visuvasam, samen met andere Thomas-christenen.
In de afgelopen 26 jaar zijn mede door de hulp en inzet van Simcodess de leef-, woon- en werkomstandigheden van vele mensen verbeterd. Met name die van vrouwen, kinderen en kleine boeren. Ook op scholing, voorlichting en preventie wordt ingezet. Waaronder projecten rondom psychosociale zorg, medische zorg, onderwijs voor kansarme meisjes, activiteitencentrum voor kinderen, scholing van vrouwen in handwerktechnieken, onderwijs in irrigatietechniek en preventie over bodemerosietechniek.

>  Het Palmyra Palmproject
Het Palmyra Palmproject zorgt voor het aanplanten van grote getalen Palmyra palmbomen, het inrichten van een schoolbibliotheek en educatie over de Palmyra palm. En het omhelst nog veel meer dan dat.

De palmbomen dragen suikervruchten. Een volwassen Palmyra geeft wel 100 vruchten per jaar. Het gezonde zoete vruchtvlees en het vocht van de noten wordt actief gebruikt bij het koken.
  • Het brengt werkgelegenheid. Niet alleen boeren die de palmen op hun erf planten worden betrokken bij de teelt, ook hun families. Het biedt kansen aan jong en oud, man en vrouw, jongen en meisje. Zo moeten de vruchten bv ook bovenin de ca 20 meter hoge bomen “gekapt” worden.
  • De takken geven stro voor vlechtwerk, matten, manden en vloerkleden. Vrouwen krijgen scholing in handvaardigheden en weeftechnieken. Sommige vrouwen kunnen een kleinschalig naaiatelier opzetten en daarbij andere vrouwen ondersteunen met leer-werkplekken.
  • Het hout wordt gebruikt voor balken in huizen en voor ander timmerwerk. De takken en bladeren voor het dichtwerken van wanden en plafonds.
  • De wortels van de Palmyra houden de grond vast, die daardoor niet kan gaan verschuiven in de natte moesson. Het voorkomt dat verwoestende modderstromen ontstaan die huizen en hutjes meeslepen, wegvagen.
  • Het is een inkomen verhogend project voor de allerarmsten in onder andere Arthurblock en in het Sirumanlay-reservaat.
  • En het is bovendien een educatief project voor studenten van het voortgezet onderwijs.
Het ecologische Palmyra Palmproject van Simcodess wordt uitgevoerd in het bisdom Dindigul van de Thomas-christenen in Tamil Nadu, India. Het helpt niet alleen de arme boeren, maar ook hun families en andere dorpsbewoners. Tevens wordt educatie gegeven hoe bewust en zorgzaam om te gaan met de natuur.

Door middel van het Palmyra Palmproject krijgen veel kansarme boeren en achtergestelde gezinnen uitzicht op een kansrijkere toekomst”

Wilt u het goede werk van Simcodess steunen? Dat kan op vier manieren. U kunt uw bijdrage storten:
  • op de centrale rekening van Vastenactie: IBAN NL21 INGB 000 000 5850 - tnv. 402438 (het projectnummer)
  • op de Vastenactieproject-rekening van de Heilig Hartparochie, (bij voorkeur): IBAN NL69 RABO 0140 9501 92 - tnv. Simcodess
  • of d.m.v. de QR-code te scannen
  • of een bijdrage al dan niet in een 'Vastenzakje' in de collectebussen in de vier kerken.
Simcodess is blij met uw steun.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw gaven!
www.vastenactie.nl - www.heilighartparochie.nl

Meer informatie: