In en om de torens: januari

09-01-2015

Nieuws van in en om de toren

Op donderdag 8 januari vond de eerste vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Pastorale zaken
De werkwijzen in en bijbehorende formulieren voor de 4 kerkdorpen worden gestandaardiseerd. Ook is de nieuwe missenindeling met tijden vastgesteld, zie elders op deze website.
Op zondag 1 februari a.s. is er om 10.00 uur een gezamenlijke eucharistieviering in de kerk van Liempde. Hiertoe worden alle parochianen uitgenodigd; in de andere kerkdorpen is er dan op zondag geen H. Mis. De organisatie wordt verder vormgegeven.
Op zondag 8 maart is de installatieplechtigheid van pastoor Jacques Grubben en de presentatie van het pastoraal team. Deze vindt in de Sint Petrusbasiliek en begint om 10.30 uur.

Bemensing bestuur en bestuurscommissies
Alle commissies zijn nagenoeg goed bezet; er worden nog enkele kandidaten gezocht. Dit geldt ook voor het Contactberaad.

Personeel & Organisatie
Van de voorgaande parochies wordt nog een aantal bestuursdocumenten opgevraagd; hun archieven worden ‘gesloten’. Er komt één nieuw archief in het Pastoraal Centrum Duinendaal. Het in elkaar vlechten van veel organisatorische, personele en bestuurlijke zaken wordt besproken en verder in gang gezet. Het bestuur wil snel de zaken geregeld en op orde hebben.

Financiële zaken
Veel zaken zijn besproken en daarna besloten of geregeld. De voormalige penningmeesters krijgen een tijdelijk mandaat om lopende zaken af te werken. Een aantal tarieven wordt vastgesteld (zie ‘Tarieven’). De Actie Kerkbalans is/wordt gezamenlijk opgepakt en per kerkdorp geregeld. Deze actie vindt in de tweede helft van januari plaats.

H. Hartkerk aan de eredienst onttrokken
De viering is geëvalueerd. Het bestuur heeft nadrukkelijk gesproken over de voortgang van de herbestemming van het kerkgebouw en aanverwante zaken en heeft een aantal concrete afspraken gemaakt. Veel zaken aangaande het vastgoed en het onderhoud worden binnenkort in de commissie besproken. Een visie op vastgoedbeheer is in ontwikkeling.

Begraafplaatsen
De parochie heeft 5 begraafplaatsen. Hiervoor wordt een gezamenlijk beleid ontwikkeld. Hierbij worden procedures, voorschriften, tarieven en eventueel andere zaken zoveel mogelijk geharmoniseerd. Lopende projecten, zoals de drainage van het kerkhof van Liempde, worden besproken en voortgezet.

Communicatie
Het bestuur werkt aan een eigen logo, een eigen huisstijl en een wijze van eenduidige communicatie. Er wordt in dit kader gesproken met het Brabants Centrum en er worden eerste stappen gezet naar een nieuwe website. Andere wijze van communiceren worden te zijner tijd op een rij gezet.

Contactberaad
De bezetting is nagenoeg gereed; een eerste bijeenkomst wordt georganiseerd. Binnenkort wordt een eerste bijeenkomst georganiseerd in het Pastoraal Centrum Duinendaal. In die vergadering wordt onder meer ook gesproken over de plaatselijke Contactgroepen.

Het bestuur van de Heilig Hartparochie