Wijziging mistijden per 1 februari 2015

15-01-2015

Wijziging van missen en mistijden

Op zondag 1 februari a.s. is er in de kerk van Liempde een gezamenlijke eucharistieviering van de Heilig Hartparochie. Op die zondag zijn er in de andere vier kerkdorpen geen missen. Deze viering geeft een accent aan de start van de nieuwe Heilig Hartparochie. Zeg maar een gezamenlijke aftrap. Na afloop is er in Dienstencentrum Kloosterhof een informeel programma met koffie en cake. De Heilige Mis in de kerk van Liempde begint om 10.00 uur (!).

Met ingang van die zondag 1 februari 2015 is er ook een wijziging van de mistijden in alle vier kerken van de Heilig Hartparochie. Hieronder vindt u de nieuwe mistijden. Ook wordt kort aangegeven hoe het pastoraal team tot deze nieuwe indeling is gekomen.

Bij het beoordelen van de mogelijkheden voor het aantal heilige Missen in de vier kerkdorpen is met verschillende aspecten rekening gehouden. De volgende uitgangspunten zijn in acht genomen:
●  De keuze om in ieder kerkdorp een kerkgebouw te handhaven met in elk weekend een Heilige Mis, is een besluit van de BELL-werkgroep, bekrachtigd door de vier fusiebesturen. Hierbij wordt een uitzondering gemaakt voor de parochiekerk in Boxtel, daar zijn meerdere missen. Dit besluit is in afwijking van het door het bisdom voorgestane beleid.
 De beschikbaarheid en belastbaarheid van maximaal twee fulltime priesters binnen nu en vijf jaar vanwege de gezondheid en het aanstaande emeritaat van pastor Niessen en de leeftijd pater De Visser. De BELL-werkgroep en de vier fusiebesturen hebben deze zorg uitgesproken en wensen geen overbelasting van de twee beschikbare priesters.
●  De gemiddelde en dalende bezetting van de vieringen in de afgelopen jaren.

Op basis van bovenstaande argumentatie zullen de volgende H. Missen met bijbehorende mistijden vanaf zondag 1 februari 2015 in de weekenden van kracht zijn:
  • Boxtel: zaterdagavond om 19.00 uur en zondagmorgen om 09.00 en 10.30 uur
  • Esch: zaterdagavond om 19.00 uur
  • Lennisheuvel: afwisselend zaterdagavond om 18.30 uur of zondagmorgen om 10.30 uur
  • Liempde: zaterdagavond om 19.00 uur en zondagmorgen om 10.00 uur
In de vakantiemaanden juli en augustus zullen er in Boxtel, twee en in Liempde een viering zijn vanwege de verminderde beschikbaarheid van priesters en de verhuizing van pastor Niessen.

Vanaf 1 februari 2015 zijn er door de week de volgende H. Missen:
  • Boxtel: iedere dag om 09.00 uur
  • Esch: op maandag om 10.30 uur in de sacristie
  • Lennisheuvel: geen missen
  • Liempde: op dinsdag- en donderdagavond om 19.00 uur
Rekening houdend met de verminderde gezondheid, de aanstaande pensionering en daardoor de beperkte beschikbaarheid van pastor Niessen zullen in Liempde en Boxtel op een later tijdstip aanpassingen plaatsvinden.

Het pastoraal team

De dagelijkse rondgang in Lourdes: de lichtprocessie