Een inspirerende bijeenkomst

09-03-2015

Pastoor Jacques Grubben geïnstalleerd en pastoraal team gepresenteerd

Een bijna tot de laatste bank gevulde Sint Petrusbasiliek, inspirerende toespraken, een fijne overweging van de hulpbisschop Mgr. Mutsaerts, mooie gezangen van het Sint Petruskoor met mooi orgelspel, een imponerend Willebrordesgilde uit Esch, mooie muziek van het klarinettenensemble van Gildebondsharmonie en veel inzet van tientallen vrijwilligers. Dat waren de bouwstenen voor een geslaagde installatiebijenkomst. Deze viering vond zondag 8 maart plaats in de Sint Petrusbasiliek in Boxtel.

De plechtigheid was op verzoek van Jacques Grubben zelf redelijk sober ingericht. En dit past bij hem: niet te veel tierlantijnen, maar vooral tussen de mensen verkeren en het geloof verkondigen, zeker in de 40-dagentijd.
‘Hoe zo sober… het is toch feest en het was een prachtige bijeenkomst’, aldus de hulpbisschop. ‘Het was de keuze van Jacques en die respecteer ik zeer. Maar het was een uitstekend verzorgde, feestelijke plechtigheid waarin alles op zijn plaats viel: de start van de nieuwe Heilig Hartparochie, de installatie van de pastoor en de presentatie van het pastoraal team, de honderden bezoekers, de presentatie van het prachtige logo en de drukbezochte receptie: mijn complimenten.

En dat was het algemene gevoel: een basiliek vol met tevreden en vrolijke parochianen. En daar was ook alle redenen toe. Massaal drukten de parochianen na afloop de hand van de nu officiële pastoor van de Heilig Hartparochie. Tijdens de ontmoeting onder het genot van een kopje koffie werd en volop kennis gemaakt. Want het samenkomen van parochianen uit de vier kerkdorpen Boxtel, Esch, Lennisheuvel en Liempde blijft een bijzondere gebeurtenis.

Op het einde van de bijeenkomst werd het nieuwe logo van de parochie gepresenteerd. Dit werd door Jacques Grubben door middel van het afrollen van een nieuwe parochievlag gepresenteerd. Tijdens de koffie bleek dat ook dit logo in goede aarde viel; daar zijn we blij mee. Aansluitend bood pastoor Jacques Grubben aan elke vertegenwoordiger van de contactgroep van de vier kerkdorpen een parochievlag aan. Ieder met een eigen dankwoord en bemoediging maar vooral met de boodschap: eenheid in verscheidenheid.

Een extra woord van dank is tenslotte op zijn plaats voor de cineasten van Omroep Dommelland. Zij waren met een uitgebreide uitrusting aanwezig en hebben alles op een professionele wijze vastgelegd. We zullen binnenkort ongetwijfeld weer kunnen genieten van een uitstekende rapportage.
De foto’s zijn dit keer gemaakt door Rini van Oirschot. U kunt deze vinden in het hoofdstuk ‘Fotoalbums’.

Het Willebrordusgilde uit Esch brengt de vaandelgroet