In en om de torens: maart

05-03-2015

Nieuws van in en om de toren: 5 maart 2015

Op donderdag 5 maart vond de derde vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Pastorale zaken
Op dit ogenblik zijn er voor leerlingen van 9 basisscholen rondleidingen in de basiliek. Deze zijn voor de kinderen aansprekend. Met het feest van Pasen wordt paaseieren-zoeken georganiseerd en op vrijdag 10 april is de eerste avond van het tienerpastoraat dat steeds meer vorm krijgt…

Installatie pastoor Jacques Grubben
De gang van zaken van de installatie van onze pastoor die op zondag 8 maart a.s. in de Sint Petrusbasiliek plaatsvindt wordt goed doorgesproken. De laatste afspraken worden gemaakt.

Overdragen van lopende dossiers en documenten van de voormalige parochies
De lopende dossiers en andere overgedragen documenten van de voormalige parochies worden op hoofdlijnen besproken en toebedeeld aan de betreffende bestuurscommissie(s). Een aantal gaat naar de contactgroepen. Enkele zaken vinden een plek in het (nieuwe) archief.

Bedankbijeenkomst voor de direct betrokkenen van de parochiefusie
Deze avond zal door het bestuur in het voorjaar worden georganiseerd. Voornamelijk de leden van de voormalige BELL-groep worden hiervoor uitgenodigd. Het bestuur wil hen op deze wijze nog eens extra dank zeggen voor het vele en goede werk dat ze in de afgelopen drie jaren hebben geleverd.

Tussenrapportage financiële stand van zaken
Het in elkaar schuiven van de financiële zaken en administratie van de 4 voormalige parochies vergt veel inzet en tijd. Desondanks is er afgesproken dat de Commissie Financiën in de aprilvergadering een eerste tussenrapportage probeert te geven. Voor zover mogelijk en zinvol zullen deze daarna worden gepubliceerd.

Structureel onderhoud kerkorgels van de parochie
De besprekingen hiervoor zijn in gang gezet. Het streven is om zo snel mogelijk structureel en goed onderhoud voor alle orgels waarvoor dit nodig is te regelen. Binnen de parochie zijn er 7 orgels, 3 elektronische en 4 authentieke.

Voortgang herbestemming H. Hartkerk
Het ingezette beleid krijgt volgens afspraak steeds meer vorm. Het bestuur besluit definitief het overcomplete kerkgebouw te verkopen. In de tussentijd zullen er meerdere activiteiten in het gebouw worden georganiseerd, zoals een uitvoering van de Jona-cantate op 26 april a.s. en een bevrijdingsfestival op 5 mei. Zie te zijner tijd deze website.

Logo van de nieuwe Heilig Hartparochie
Dit logo is ontwikkeld door Alex van Son en wordt definitief vastgesteld; het zal op zondag 8 maart a.s. na afloop van de installatieviering officieel worden gepresenteerd.
De ontwikkeling van de huisstijl bevindt zich in een laatste stadium en wordt binnenkort definitief. Daarna wordt het drukwerk aanbesteed aan één van de reguliere drukkers van de voormalige parochies. Het streven is om vanaf Pasen met de huisstijl te gaan werken.

Nieuwe website: www.heilighartparochie.nl
Nu het logo en de kleurstelling bekend zijn kon worden verder gewerkt aan de website. Het beeld en de uitstraling van de nieuwe website is inmiddels ontwikkeld en een keuze uit meerdere varianten is gemaakt. Nu kan er worden ‘gebouwd’ aan de techniek achter de beelden… Het streven is om ook met Pasen de nieuwe website ‘in de lucht’ te hebben.
Let wel. Omdat de website van de voormalige parochie Liempde als uitgangspunt wordt gebruikt, wordt deze vanaf 16 maart tijdelijk niet meer geactualiseerd; hij is WEL bereikbaar.
Het laatste nieuws kan dan gevolgd worden op de tijdelijke website www.bell-parochie.nl.

Vormgeving van mogelijk nieuw parochieblad
Hierover heeft het bestuur nog geen besluit genomen. Deze problematiek wordt eerst besproken in het Contactberaad. De eerstvolgende vergadering hiervan is op 8 april a.s.

Het bestuur van de Heilig Hartparochie