Vastenactie 2015

28-03-2015

In de Goede week gul voor Sri Lanka

Met zijn allen op de bres voor caritasorganisatie SETIK
Evenals vorig jaar (Project Pater Smeets) en in 2012 (Zuster Darlene in Congo) hebben de parochies in Boxtel, Esch, Lennisheuvel en Liempde ook in 2015 een eigen vastenproject. Deze keer ligt het project in Sri Lanka. Het richt zich op de caritasorganisatie SETIK welke vooral in het theeplantagegebied de levensomstandigheden van de mensen die daar leven en werken, wil verbeteren.

Verbetering levensomstandigheden in theeplantages
In de vakantiefolders wordt Sri Lanka “de parel van het oosten” genoemd. De meeste toeristen welke Sri Lanka bezoeken, zullen dit beamen. Maar achter die glanzende toeristenfolders gaat een schrijnende werkelijkheid schuil. Een jarenlange bloedige burgeroorlog tussen de twee belangrijkste bevolkingsgroepen, de Singalezen en de Tamils, heeft diepe wonden geslagen welke nog lang niet zijn genezen.

Buiten de toeristenwegen zien we armoede: sloppenwijken, mensen die op straat leven, piepkleine lemen hutten, gebrek aan schoon water, gebrek aan sanitair, enz. Met name ook op de prachtige theeplantages, waar vooral Tamils werken, zijn de omstandigheden verschrikkelijk: lange werkdagen, zwaar werk, weinig verdienen; het lijkt op slavenarbeid. Kinderen krijgen onvoldoende te eten en geld voor school is er niet.
Het vastenactieproject van 2015 richt zich op de caritasorganisatie SETIK welke met name in het theeplantagegebied de levensomstandigheden van de mensen die daar leven en werken, wil verbeteren. Hierbij bekommert SETIK zich om alle facetten van het leven zoals huisvesting, schoon water, opleiding en ontwikkeling. SETIK stimuleert jongeren hun schoolopleiding  af te maken, organiseert trainingen over bijvoorbeeld geweldloos samenleven, computercursussen, zorgt voor opvang en begeleiding na schooltijd, voorziet dorpjes op de theeplantages van kleine bibliotheken. SETIK werkt voor iedereen, ongeacht afkomst en religie.

Uw bijdrage in de Goede Week
In de Goede Week, de week vóór Pasen, komen vrijwilligers van de parochie bij u aan huis om uw bijdragen in een zakje in ontvangst te nemen. Laat uw hart spreken en geef gul voor het project van Sri Lanka. U kunt het zakje ook in de kerk in de bus doen of in de brievenbus van de pastorie.