The Passion 2015

29-03-2015

Vijfde editie ‘The Passion’ in Enschede

Op donderdag 2 april komt The Passion naar Enschede. Dit live-spektakel is een samenwerking tussen de omroepen EO en KRO, het Nederlands Bijbelgenootschap, de Protestantse Kerk in Nederland, Jong Katholiek en wordt geproduceerd door Eye2Eye Media. De KRO neemt vanaf 2015 de plek in van omroep RKK. The Passion wordt live uitgezonden op Nederland 1 van 20.30–22.00 uur. Naar verwachting kijken meer dan 3 miljoen mensen naar deze muzikale happening.

● In Enschede
Het is komend jaar 15 jaar geleden dat de vuurwerkramp plaats vond in Enschede. De wijk Roombeek is inmiddels als een feniks uit de as herrezen. Niettemin staat deze gebeurtenis nog in het geheugen van de inwoners gegrift. Het paasverhaal uit de Bijbel, dat in The Passion centraal staat, is ook een verhaal over verdriet, lijden en hoop.
Enschede is van oudsher een industriestad die is uitgegroeid naar een ambitieuze stad die zich continue ontwikkelt op het gebied van cultuur, techniek, onderwijs en innovatie. Burgemeester Peter den Oudsten: ‘We zijn enorm blij dat The Passion komend voorjaar naar Enschede komt, we kijken uit naar dit bijzondere evenement in onze prachtige stad!’

● The Passion (Het lijdensverhaal)
The Passion is de moderne en spraakmakende hervertelling van de laatste uren uit het leven van Jezus Christus. Het is een groot cultureel popevenement, met het lijdensverhaal als leidraad en een groot verlicht kruis als blikvanger. Dit grote kruis wordt door de stad gedragen en gevolgd door een lange stoet mensen. In het programma worden verschillende scènes uitgebeeld met Bijbelse hoofdpersonen als Jezus, Maria en Judas en spelen Nederlandse popbands bekende nummers. The Passion is daarmee het moderne antwoord op de Matthäus Passion.

De namen van de hoofdrolspelers zijn ook bekend. Zanger en acteur Jim de Groot (zoon van Boudewijn) speelt in deze editie Jezus. Verder Jeroen van der Boom als Petrus, Shirma Rouse in de rol van Maria, Jeroen van Koningsbrugge als Judas en Jon van Eerd als Pontius Pilatus. De verteller van het verhaal zal dit jaar Robert ten Brink zijn.

Kijk a.s. donderdag naar The Passion

Nederland 1 van 20.30–22.00 uur

Klik op de link in  het hoofdstuk 'Filmpjes' en bekijk de uitzending nog eens.... Je kunt ook op deze 'LINK' klikken.