Sint-Willibrorduskerk Esch

Communicanten maken hosties

08-09-2021

Communicanten uit Esch op bezoek bij hostiebakkerij. Dat smaakt naar meer!

De communicanten uit Esch hebben op woensdag 8 september een bezoek gebracht aan de Hostiebakkerij van Andrea en Pierpaolo in Liempde. Op deze dag wenste Andrea de communicanten op de verjaardag van Maria (8 september) van harte welkom.

We werden feestelijk onthaald met frisdrank, chips en heerlijke koekjes. En we begonnen met het zingen van het Onze Vader. Het zingen ging de aanstaande communicanten goed af. En nog wel met de mooiste gebaren.

Voordat we de hostiebakkerij bezochten werd ook iets verteld over de doelstelling van dit huis met de naam van de gemeenschap: “Associazione Comunitá Papa Giovanni XXIII”
Andrea vertelde dat op deze boerderij mensen worden opgevangen na een verslaving. Of mensen die dakloos zijn.

De hostiebakkerij werd niet alleen bezichtigd. We mochten ook zelf aan de slag om hosties te maken. Deze hosties werden met zorg gemaakt. Voor de kinderen was het duidelijk dat deze hosties straks in de Eucharistieviering niet meer het gewone ongedesemd brood is, maar dat Jezus daarin aanwezig komt. En dat zij Jezus voor de eerste keer op zondag 3 oktober mogen ontvangen in de Sint Willibrorduskerk in Esch.

Op deze dag mochten de kinderen in de geweldige tuin ook een speurtocht doen. En dat leverde voor ieder een snoepzak op. En verrassend: ook een bijzonder beeldje van Maria.

Als afsluiting werden liederen gezongen en geoefend. Liedjes die ook straks tijdens de Communieviering gezongen zullen worden.

De kinderen hadden ook gedacht aan gasten van dit huis. Tot verrassing van Andrea, werd een groot voedselpakket aan haar overhandigd....

Kennis maken met het huis en de gemeenschap, de hostiebakkerij bezichtigen, zelf Hosties maken, een speurtocht, een snoepzak, een Mariabeeldje en samen zingen voor de Communie die er aan gaat komen...
In opperste goede stemming keerden we weer terug naar Esch waar een van de moeders ons opwachtte met heerlijke ijsjes. Dat was meer dan welkom op deze zonnige en interessante dag daar in Liempde.

Pieter Schevers

Het hele proces van Hosties bakken is vastgelegd in een reeks foto's. Klik op de link om de fotomap te openen:

Meer informatie:

De communicanten uit Esch op bezoek bij Hostiebakkerij