Sint-Willibrorduskerk Esch

Een muzikale vangst van de dag

01-05-2022

Ook de leerlingen van Jezus waren echte dauwtrappers

Vandaag, zondag 1 mei, werd de Viering in de Sint-Willibrorduskerk in Esch muzikaal ondersteund door muziekvereniging Sint-Willibrordus.

In Esch waren ze al vroeg uit de veren vandaag. Het was dauwtrappen. En dat betekende voor de lokale muziekvereniging Sint-Willibrordus al vroeg aantreden. In kostuum, instrumenten gesmeerd en paraat, om in muzikaal tempo een flinke wandeltocht af te leggen. En niet zomaar wandelen. Zij deden dat spelenderwijs op hun instrumenten. Met als eindbestemming de Sint-Willibrorduskerk in Esch om de Viering van 10.30 uur muzikaal te ondersteunen. Zo mocht iedereen al in de vroege uren meegenieten van hun warme muzikale klanken die doorheen Esch klonken.

Het kleine Esch dat zo immens groot is. Want ondanks dat het slechts een klein puntje op de kaart van Nederland in beslag neemt mag Esch zich vol trots "De glimlach van Brabant" noemen. Klein in grootheid, maar groots in bescheidenheid.

Met een speciaal welkom aan muziekvereniging Sint-Willibrordus uit Esch en aan de deelnemers van de Alpha cursus die dit weekend Alpha-weekend hebben opende pastoor Geertjan de Dauwtrap-Viering.

"Ook de leerlingen van Jezus waren echte dauwtrappers," zo begon de pastoor even later zijn overweging.
Jezus' leerlingen gingen uit vissen. Maar het wilde maar niet lukken. Ze vingen niets, de netten bleven leeg. "Tegen de ochtend toen het licht ging doorbreken stond er Iemand aan de kant. Iemand die echte aandacht en medeleven heeft. Zij hadden Hem nog niet herkend. "Hebben jullie al iets gevangen?" zo vraagt Jezus vanaf de kant. "Nee, nog niets," antwoordde een van de leerlingen. "Werp het net uit, aan de andere kant." Dat deden zij. En zij vingen netten vol met vis.
Het is Johannes die Hem als eerste herkent: "Het is de Heer!"

Ook in ons leven staat Jezus aan de kant. Om ons te helpen. Er voor ons te zijn. Om richting te geven. En soms zelfs om ons leven geheel over een andere boeg te gooien. Zoals Jezus de leerlingen zei hun netten aan de andere kant van de boot uit te werpen, waar zij wel vingen. In overvloed.

Jezus' stem heeft kenmerken: verdrijft de duisternis, opent nieuwe deuren, is liefde, kan nieuw leven brengen.
- "Gij die mij ruimte geeft als ik benauwd ben." (Psalm 40)
- "De avond brengt gemeen, de ochtend blijdschap." (Psalm 30)
God geeft ruimte, levensperspectief, wijsheid. Hij is een scheppende kracht. Brengt verlichting in je problemen.

Ook voor ons geldt deze Paasbelofte: de Heer is nog steeds bij ons. Je kunt op Hem blijven vertrouwen. Het kan je tegenzitten, maar als je ervoor openstaat komt er nieuw licht. De Heer is herder: Hij zorgt voor Zijn schapen. Wil er voor ons zijn. Voor ieder van ons.

Na de zegen volgde nog een prachtig slotstuk door de muziekvereniging. Beantwoord met een luid applaus en gejuich voor hun mooie warme spel. In vrolijke noot gebracht ging ieder daarna z'n weg.

De Dauwtrap-Viering in de Sint-Willibrorduskerk in Esch

Doneer