Sint-Willibrorduskerk Esch

Vrijwilligersdag in de Es

25-09-2022

Geslaagde vrijwilligersdag kerkdorp Esch in gemeenschapshuis de Es

Het kon en mocht weer: gelukkig. Verleden jaar kon op het laatste moment de vrijwilligersdag wegens corona niet doorgaan; de voorschriften van de regerering en het bisdom waren onverbiddelijk. Er volgde een grote teleurstelling want alles was al georganiseerd en moest worden afgezegd. Nu was het heel anders. Na enkele jaren van niet vieren was de dag naar voren gehaald en konden de leden van de Contactgroep Esch hun tientallen vrijwilligers in het zonnetje te zetten, en dat gebeurde. Na een fijne eucharistieviering was er heel gezellige ontmoeting in gemeenschapshuis de Es. Natuurlijk met een lekkere lunch en een bronzen onderscheiding voor Riet van der Meijden.

Het was redelijk druk in de kerk, alsof de mensen ‘het voorjaar in de bol hadden’. Het was dan ook schitterend weer met veel zon. Pastoor Geertjan van Rossem ging de viering voor en stond tijdens deze viering ook al stil bij het goede werk van de vele vrijwilligers in Esch. ‘Samen met jullie bouwen we voort aan deze geloofsgemeenschap. Een gemeenschap waarin mensen fijn samenwerken en iedereen telt en niemand alleen wordt gelaten.’ Geertjan op zijn best met een aandachtig gehoor in de Sint-Willibrorduskerk. Hij werd gadegeslagen door zijn assistent diaken Pieter Schevers.

Na afloop was er ontvangst met koffie en iets lekkers van alle vrijwilligers in gemeenschapshuis de Es. Er waren ongeveer veertig deelnemers. Deze ontvangst is gebruikelijk maar zeker niet de overheerlijke soep en lunch met diverse rijk gevulde broodjes en andere hapjes: heerlijk. Een heerlijk toetje maakte de maaltijd compleet. Deze lunch vormt een vast onderdeel van de vrijwilligersdag van Esch. Iedereen genoot, smikkelde en dronk een kopje koffie en daarna een borrel. Het ging er allemaal vlot in.

Voorafgaande aan deze lunch kondigde Desiree Timmermans, de voorzitter van de Contactgroep Esch, een bijzondere gebeurtenis aan. Zij vroeg of pastoor Geertjan naar voren wilde komen. ‘Dat doe ik met genoegen’, zei de pastoor en hij vervolgde: ‘Graag wil ik mevr. Riet van der Meijden ook naar voren roepen want zij is al meer dan 25 jaar actief als vrijwilligster in de geloofsgemeenschap Esch. Al tijdens de periode van pastoor Smulders ging zij bloemschikken en dat doet ze tot de dag van vandaag nog. En vooral in eerdere tijden was dat extra veel werk, veel huwelijken en andere grote feesten en veel meer kerkelijke uitvaarten. Ze nam dan ook elke week de Mariakapel onder de toren mee. Ook daar prijkten steeds verse bloemen. Daarnaast heeft ze jarenlang geholpen de kerk schoonmaken en sinds 2005 is ze ook collectant. Een hele prestatie’, sloot pastoor Geertjan af.

Riet kreeg van pastoor Geertjan van Rossem voor al haar verdiensten een bronzen Heilig Hartspeld met daarbij een prachtige oorkonde. Van de vice-voorzitter van het parochiebestuur, Jos Polman, ontving ze een bijbehorende oorkonde en van Desiree Timmermans ontving ze een prachtig boeket bloemen. Riet straalde en was zichtbaar ontroerd, want ze staat helemaal niet graag in de belangstelling. Fijn dat Riet er heel blij mee was, want tientallen jaren lang actief zijn voor een parochiegemeenschap is niet niks en dat doet iets met je.

Na deze gebeurtenis dankte Jos Polman alle vrijwilligers voor hun tomeloze inzet voor de gemeenschap Esch. ‘Zonder jullie kunnen we het niet en voor al jullie hulp en ondersteuning zijn wij, het hele parochiebestuur, jullie van harte dankbaar. Jullie doen waar Esch sterk in is: samen werken en dat met een grote glimlach’. Daarna ging iedereen aan de borrel, maar niet voordat Desiree Timmermans afscheid had genomen van drie koorleden die wegens omstandigheden min of meer gedwongen zijn het koor na tientallen jaren te verlaten. ‘Ik begrijp dat het voor jullie niet gemakkelijk is maar we danken jullie alle drie en zie dit boeket bloemen als een welgemeende dank voor jullie inzet van tientallen jaren.’

Er werd nog lang en stevig gebuurt en het was erg gezellig. Dit keer was Esch een eventuele corona voor, al moeten we natuurlijk wel voorzichtig blijven. De hele dag was prima georganiseerd door de kartrekkers van Esch: de Contactgroep Esch. Vooral de voorzitter, Desiree Timmermans en Nelly Schevers. Hartelijk dank weer voor alle werk en voor deze bijzondere ontmoeting in Esch. KLIK op deze link of op de link hieronder en bekijk het fotoverslag. Dit kunt u op deze website ook vinden bij ‘Fotoalbums’ en daar staan er nog veel meer.

Meer informatie:

Riet van der Meijden ontving een bronzen Heilig Hartspeld van pastoor Geertjan van Rossem en een oorkonde en bloemen van de voorzitter Jos Polman

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen