Sint-Willibrorduskerk Esch

Viering vruchten der aarde

10-05-2023

Viering voor de vruchten der aarde op dinsdag 16 mei 2023

Deze traditionele viering is op dinsdag 16 mei 2023 om 10.00 uur. Deze vindt plaats op de boerderij van Bets en Theo Spooren gelegen aan Overeind 4 (nabij Esch  gemeente Vught). Bij hen zijn wij te gast.

Deze viering In Esch wordt voorgegaan door pastoor Geertjan van Rossem. Het vieren van de vruchten der aarde is een prachtige traditie en heeft alles te maken met de zogenaamde kruisdagen.

De drie dagen vóór  Hemelvaart werden door de Kerk al in de zesde eeuw uitgeroepen als openbare bededagen om Gods zegen over de velden af te smeken. Al vele jaren verzamelden zich landbouwersgezinnen om samen te bidden en te danken voor goede vruchten van de aarde. In de vroege morgen van die drie dagen trokken de boeren en allen die met de boerenstiel verwant waren in processie langs de velden.

Het is een traditie die helaas nog maar weinig bekend is, maar er zijn nog een aantal gildes die deze traditie, weliswaar in een andere vorm in ere houden.
In Esch doen we dat door middel van een Eucharistieviering in de stal van de boerderij van de familie Spooren en daarna nog een gezellig samenzijn.

Iedereen is voor deze viering uitgenodigd en wordt van harte welkom geheten door Bets en Theo Spooren. Mogen we u ook verwelkomen?

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen