Sint-Willibrorduskerk Esch

Komt allen tot Mij

09-07-2023

Hoe wij in vakantietijd zorg, verdriet en vreugde met elkaar kunnen delen.

Deze zondag, 9 juli, hoorden kerkgangers in Riga, net als wij hier in onze parochie Jezus zeggen: "Komt allen tot Mij die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken." De verlichting die Jezus ons belooft, wordt ook daar in Riga zeker ervaren door hun trouw kerkbezoek en de mooiste kerkgezangen en orgelspel.

Moe en verdrietig troffen wij haar aan op het bankje in het park in Riga in Letland. Zij was een vluchteling uit de Oekraïne. Wij waren daar als vakantiegangers en zij  als vluchteling. Huilend deed deze vrouw in haar eigen Oekraïense taal haar verhaal aan ons. We konden haar niet verstaan maar haar tranen spraken boekdelen. Met haar haar mobieltje was ze constant in contact met haar geliefden, die het land moesten verdedigen tegen de vijand. Letland neemt net als bv. Nederland vele vluchtelingen uit Oekraïne op.

Letland is een land wat in het kort gezegd economisch arm is t.o.v. de meeste Europese landen, maar rijk is aan geloofsbeleving. Ook de angst dat de oorlog ook hun kant op komt, zo merkte  wij aldaar, is zeker aanwezig. Maar door hun rijk geloof overheerst niet de angst maar de vreugde. De geloofsbeleving is zeker intens te noemen en de kerken zitten vol, zeker in het weekend.

Deze zondag, 9 juli, hoorden kerkgangers in Riga, net als wij hier in onze parochie Jezus zeggen: "Komt allen tot Mij die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken." De verlichting die Jezus ons belooft, wordt ook daar in Riga zeker ervaren door hun trouw kerkbezoek en de mooiste kerkgezangen en orgelspel.

Deze verlichting ervaren de Letten ook door hun cultuur van muziek en dans. Riga staat op dit moment een paar weken lang in het teken van het meest grandioze festival van Letland. Het gaat daar nu om het Letse Song en Dance Festival wat een keer in de vijf jaar wordt gehouden. Dit Dance Festival doet de hoofdstad van Letland vullen met de klanken van volksmuziek. Het is een uniek evenement op wereldschaal dat is opgenomen in de UNESCO-lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid.

Tienduizenden zangers en dansers uit heel Letland zagen wij langs het beroemde vrijheidsmonument van Riga in optocht aan ons voorbij trekken. Liederen en zingen zijn een fundamenteel onderdeel van de Letse identiteit. De Letten overleefden de vorige eeuw de zware lasten vanwege de Sovjetbezetting tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Zij hebben troost ervaren bij het Evangelie van deze zondag en vaak gelezen waarin Jezus spreekt over de “zware lasten”.

Jezus ziet dat mensen uitgeput raken en onder zware lasten gebukt gaan. Maar dan komt Jezus ons te hulp: Hij zal ons verlichting schenken. Maar Jezus waarschuwt ons als hij tot Zijn Vader bidt: "Gij hebt deze dingen verborgen gehouden voor wijzen en verstandige maar U hebt ze geopenbaard aan kinderen....."

Ja we moeten worden als kinderen, om de vreugde die God ons wil geven, ook als we zware lasten te dragen hebben, toch te kunnen ervaren. Kinderen zijn van nature zachtmoedig en nederig, maar ook echte wijze en oudere mensen hebben vaak ervoor gekozen om nederig te zijn. "Neemt mijn juk op uw schouders en leert van Mij, Ik ben zachtmoedig en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht."

Bij mij thuis had ik dit weekend onze kapelaan Marshal en zijn vriend Visuvasam (Tamil Nadu Ecological Coservation Counsel) samen met Petra, een bevriende parochiaan, op bezoek. Petra liet ons drie tekeningen zien (op verzoek van Marshal gemaakt om bij de overweging van deze zondag te gebruiken), die de kern van de boodschap van Jezus mooi uitdrukken. We waren het samen snel eens om deze drie tekeningen tijdens de vieringen in de kerkdorpen Esch en Liempde te laten zien.

Marshal zegt: "Deze tekeningen raken me echt! Ik vind de boodschap van het Evangelie van dit weekend heel troostvol en heel bemoedigend, voor mij persoonlijk, maar het is ook een liefdevolle uitnodiging voor de hele mensheid. Jezus geeft niet alleen maar een tijdje rust. Hij verzekert ons dat Hij ons zal vergezellen tijdens onze zware reis. Hij zegt: "Je hoeft je lasten niet helemaal alleen te dragen." Dit geld voor vele mensen in vele landen zoals India en natuurlijk voor Letland waar wij onlangs het verdriet maar ook de vreugde met hen zo innig hebben mogen delen.

Als u met vakantie gaat of heerlijk thuis blijft, bedenk dan dat Jezus ons vandaag belooft: Komt allen tot Mij die uitgeput zijt en onder lasten gebukt gaat, en Ik zal u rust en verlichting schenken.

Diaken Pieter Schevers

Altaar in Sint-Willibrorduskerk met 1 van de 3 tekeningen bij het Evangelie

Doneer

Oktober is Mariamaand