Marc Chagall: lezing vredesweek

Lezing en presentatie film over Marc Chagall
levenskunstenaar en mysticus
op donderdag 22 september, Protestantse Kerk, Clarissenstraat 18

In de Vredesweek is Herman Teerhöfer in Boxtel uitgenodigd om te komen spreken. Hij heeft een studie gemaakt van het werk en leven van de Joodse kunstenaar Marc Chagall.
Dit initiatief wordt gesteund door de Heilig Hartparochie, de Protestantse Gemeente, de Turkse en de Marokkaanse Moskee, het Interreligieus Platform en de Paters Assumptionisten.

Herman Teerhöfer zal door middel van een beamerpresentatie ons meenemen in de mystieke belevingswereld en het levensverhaal van Marc Chagall aan de hand van de bijzonder kleurrijke glas-in-loodramen in de Stephanskerk in Mainz. De glas-in-loodramen in Mainz is het laatste werk van Marc Chagall en staat symbool voor de vrede tussen Frankrijk en Duitsland, de verzoening van mensen onderling en de dialoog tussen Jodendom, het Christendom en de Islam. De prachtige ramen gaan over Bijbelse verhalen die uitdrukking geven aan het verbond van God met zijn mensen en aan de relaties van mensen onderling.

Vrede, liefde en verdraagzaamheid zijn belangrijke begrippen hierbij, die in de spiritualiteit van Marc Chagall centraal staan. Het is ook een persoonlijk verhaal omdat Herman Teerhöfer bevriend is met de priester Klaus Mayer die ervoor gezorgd heeft dat Marc Chagall in Mainz deze prachtige ramen heeft vervaardigd. Ter introductie van de lezing zal hij vertellen over Paula Salomon-Lindberg, de tweede moeder van de kunstenares Charlotte Salomon (1917-1943).
Via Paula Salomon-Lindberg is hij in contact gekomen met de priester Klaus Mayer en daarmee met de glas in lood ramen in de St. Stephanskerk te Mainz.

Herman Teerhöfer (1975) is als geestelijk verzorger en theoloog werkzaam in drie verpleeghuizen in Tilburg. Zowel professioneel als privé zeer begaan met de vraag hoe mensen zin geven en waar mensen kracht uit putten, met name onder moeilijke omstandigheden. Hij heeft pastoraal-theologie gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg en heeft een tweejarige postacademische klinische pastorale vorming afgerond aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Zijn aandachtsgebieden zijn: geestelijke zorg aan ouderen, palliatieve zorg, levensverhalen, in het bijzonder levensverhalen van Auschwitz overlevenden. Hiernaast geeft hij lezingen over de spiritualiteit en mystiek in het christendom, de islam en in het Jodendom.

Plaats:         Protestantse Kerk, ontmoeting na afloop in de Schakel
Tijd:             Welkom vanaf 19.30 uur. De lezing start om 20.00 uur