Inleiding tv-viering Palmzondag

05-04-2020

We staan aan het begin van de Goede Week

Vandaag op Palmzondag staan we aan het begin van de Goede Week. We hebben ons daarop sinds Aswoensdag voorbereid, door matigheid, gebed, bezinning en naastenliefde. We gedenken nu op Palmzondag hoe onze Heer Jezus Christus zijn stad Jeruzalem binnen trekt, terwijl de mensen Hem toe zwaaien met palmtakken en Hem begroeten als de door God beloofde Messias-Koning: “Gezegend die komt in de naam van de Heer.”

Deze Koning komt niet met geweld of met een leger maar Hij komt in vrede en dienstbaarheid zachtmoedig gezeten op een ezel. Hij zal zich in zijn liefde tot het uiterste voor ons geven door in zijn lijden en sterven onze liefdeloosheid te dragen en zo een ommekeer te brengen waarna Hij ons op Pasen voortaan in zijn liefde en levenskracht kan laten delen. Laten we dan vandaag met dankbaarheid de intocht van Jezus in Jeruzalem gedenken en ons zo voorbereiden op de viering van het nieuwe leven dat door Jezus’ dood en verrijzenis voor ons mogelijk is geworden.

Dan gaan we nu de palmtakjes zegenen om deze Palmzondag te vieren. We hebben hier de palmtakjes staan van de kerken van Liempde, Boxtel, (Lennisheuvel?) en Esch. Ook staan hier de palmtakjes van de verpleeghuizen in onze parochie: Liduina, Simeonshof, het Wereldhuis, het Buitenhuis, Vinckenrode en de Vlaswiek. In de loop van de komende week zullen die worden uitgedeeld in de huizen, ter bemoediging en tot zegen van de bewoners, medewerkers en hun dierbaren.

Het mooie van de palmtakjes, die we meestal ophangen aan onze kruisbeelden, is dat ze een teken zijn van de overwinning van Jezus op kwaad en dood en al wat ons bedreigt. Heel bijzonder tijdens deze Corona Crisis mogen we daarom met vertrouwen opkijken naar de gekruisigde Christus, en zien hoezeer Hij ons liefheeft. Hij die deelgenoot is geworden van onze nood, om ons deelgenoot te maken van zijn overwinnende levenskracht en liefde.

Pastoor Geertjan van Rossem

Meer informatie: