Zalig Pasen, met videoboodschap

06-04-2020

Beste medeparochianen,

Wie had  een paar maanden geleden gedacht dat we nu in een crisis zouden zitten die gevolgen heeft voor de gezondheid maar ook economisch, sociaal, maatschappelijk en psychologisch. Veel mensen worden keihard getroffen en het einde is nog niet in zicht. We denken dat we de wereld kunnen maken en alles kunnen plannen, zo is dat dus niet, er zijn krachten die onze invloed overschrijden en die onvoorspelbaar zijn. Een waarschuwing dat we voorzichtig moeten zijn en zorgvuldig om moeten gaan met de aarde.

Nu we elkaar minder zien en ontmoeten is het tijd voor reflectie. De paastijd is een tijd van licht, hoop en vertrouwen in het goede dat altijd zal overwinnen. Er wordt nu met alle macht gezocht naar een vaccin dat het virus zal stoppen, dat vaccin wordt zeker ontwikkeld, maar ook dat heeft tijd nodig.

Is het geen tijd om eens te denken aan een positief vaccin dat in ons zelf zit? Het vaccin van de goedheid, de vriendelijkheid, de barmhartigheid de compassie en het meeleven. Het goede spirituele vaccin dat alles geneest en dat sterker is dan welk vaccin dan ook, dat jaloezie haat en negatieve gedachten over andere mensen vernietigt en het goede in de mensen activeert.

Dat is het feest van Pasen het feest van het nieuwe leven, het licht, het vertrouwen in elkaar en in de goedheid. Het feest waarbij wij vieren dat het leven niet stopt maar doorgaat. Daarmee kunnen we alles overwinnen het maakt ons sterk en weerbaar geeft ons vertrouwen. Dat vertrouwen is ook gebaseerd op al die fantastische mensen in de vitale beroepen die vaak ten koste van zichzelf zich inzetten voor de medemens.
Juist nu biedt het vertrouwen in Jezus ons kracht, Hij is ons grote voorbeeld, de vertegenwoordiger van alles dat goed is, van solidariteit, zorgzaamheid en goede samenwerking.

En zoals onze paus Franciscus zo mooi vertelde in zijn preek in de lege Sint-Petrusbasiliek in Rome. Wees niet bang heb vertrouwen, wees goed, kom erbij geloof erin en gedraag je ernaar. Vooral in goede en positieve gedachten daarmee versterk je elkaar en dat verspreidt zich sneller dan welk virus dan ook.

Laten we ook proberen voort te leven in de geest van pater Hans de Visser die slachtoffer werd van het virus. Een fantastisch mens zijn lijfspreuk was Pace e Bene, Vrede en Goedheid. Fysiek is hij er niet meer maar in ons hart leeft hij verder.

Ook gaan onze gedachten uit naar onze diaken Toon Dankers die vele jaren heel goed werk heeft gedaan voor onze parochie, hij is vandaag 4 april in alle vroegte overleden. Zowel pater Hans als diaken Toon zijn een groot verlies voor onze Heilig Hartparochie.

We blijven onze schouders eronder zetten en blijven positief en weerbaar. We hoeven nergens bang voor te zijn. Deze crisis gaat voorbij en laten we hopen en erop vertrouwen dat mensen tot inzicht komen dat het goede altijd aanwezig is en altijd zal zegevieren. Graag wens ik u allen sterkte, vrede en goedheid! Alles komt goed! Klik op deze link voor de videoboodschap.

Hartelijke groet en graag tot ziens!

Jos Polman,
vicevoorzitter Heilig Hartparochie met Boxtel, Esch, Lennisheuvel en Liempde.

Meer informatie:

Jos Polman, vicevoorzitter van de Heilig Hartparochie