Corona en de parochie 15 april

15-04-2020

Wat kan er wél en niet in onze parochie tijdens de coronacrisis?

Besloten vieringen op zondag

in de Sint Jans Onthoofdingkerk van Liempde

In verband met de coronacrisis worden alle missen en vieringen in alle vier de geloofsgemeenschappen (kerkdorpen) en verzorgingstehuizen tot en met Pinksteren (31 mei) afgelast. Alleen de zondagsviering in Liempde gaat door; deze begint om 09.30 uur. Dit is een besloten viering die via de televisie wordt uitgezonden. Deze zondagsvieringen worden via Omroep Dommelland uitgezonden. Tevens hebben we tot nader order op advies van de bisschoppen maatregelen genomen. Deze zijn in het kort:
  • Op zondagen is er om 09.30 uur een besloten viering in de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde. Deze missen zijn NIET voor het publiek toegankelijk.
  • Dagelijkse is er een online dagopening- en sluiting. Deze is via een live streamingsdienst te volgen. Klik hiervoor op deze link.
  • Kerkelijke uitvaartdiensten en huwelijken kunnen in overleg met de pastoor worden gepland. Deze worden zo sober en klein mogelijk gehouden: maximaal 30 personen. Ook hier gelden alle strikte maatregelen voor afstand, gezondheid en hygiëne.
  • De heilige communie wordt niet uitgereikt én ook niet thuisbezorgd (tot 31 mei).
  • Ditzelfde geldt voor bijeenkomsten in geval van het toedienen van het H. Doopsel.
  • In Boxtel is de basiliek in het weekend geopend voor bezinning en gebed: op zaterdag van 18.45-19.15 uur en op zondag van 11.00-12.30 uur.
  • Op vrijdagochtend is de basiliek ook geopend voor bezinning, gebed en het ontsteken van een kaarsje; er is dan voorlopig geen kopje koffie. Houd afstand van elkaar (minimaal 1,5 meter).
  • In Esch en Liempde is de kapel onder de toren dagelijks geopend en in Lennisheuvel de kapel achter in de kerk.
  • Op zondagochtenden is ook de Sint-Willibrorduskerk in Esch geopend van 10.00-11.00 uur.
  • Alle misintenties van de vier kerkdorpen worden in de televisiemis in Liempde gelezen en in een later tijdstip met betrokkenen opnieuw ingepland. Nieuwe misintenties kunnen voor 31 mei en later worden opgegeven.
  • Alle bijeenkomsten in het Pastoraal Centrum zijn en/of worden geschrapt.
  • Ook de concerten in de Sint-Petrusbasiliek en mogelijk in andere kerken gaan niet door.
  • De bezetting van het secretariaat is anders geregeld: er maar één persoon aanwezig, de rest werkt thuis.
  • Graag alle vragen en zaken over de parochie telefonisch afwerken: NIET op bezoek komen.
Deze vieringen worden via Dommelland-TV live uitgezonden. Hiervoor kunt u afstemmen op KPN-Telfort-XS4ALL (zender 1.465)
in Esch niet, Ziggo (zender 47), T-Mobile (zender 849), glasvezelnet Solcon (zender 811), Tele2 of andere provider.

In memoriam, pater Hans de Visser. Hij is op 25 maart jl. overleden aan de gevolgen van een corona-infectie