Ruimte voor velen

10-05-2020

Deze zondag vieren we de vijfde zondag van Pasen. Zondag voor de Oosterse Kerken: Moederdag. Het motto luidt: Ruimte voor velen.

Zij die zich toevertrouwen aan de boodschap van de Heer-die-leeft zullen zich ook organiseren. En dan begint het hele menselijke “gedoe” van eenheid en verdeeldheid, van liefde en jaloezie, van zoeken naar de goede weg. Wat in de eerste christentijd – volgens de Bijbelse verhalen – is gebeurd, is ook vandaag aan de hand. Eenheid en verdeeldheid, gezamenlijk ideaal en pluriforme uitwerking. En dan in alles steeds opnieuw, het verlangen naar eenheid in verscheidenheid, het gebed om eenheid. De Zondag voor de Oosterse kerken staat in dit perspectief: de rijkdom van de diversiteit, samen met de gedeelde passie voor de boodschap van de Levende.