Even weer wat opladen

05-07-2020

“Zorg dat je rust vindt in je ziel, in je hart”

De maand juli is begonnen. De vakantieperiode staat weer voor de deur. Vele landgenoten denken er daarom over om er eventjes op uit te trekken al was het maar in eigen land. Want naast de gewone werkzaamheden die de afgelopen maanden gewoon zijn doorgegaan, hebben de lockdownmaatregelen vanwege het corona-virus op een bepaalde manier toch voor een extra druk gezorgd. Iedereen was erdoor een beetje uit zijn normale doen. Daarom is even een andere omgeving soms verfrissend. Even weer wat opladen, even weg uit de druk en spanning die de afgelopen tijd met zich heeft meegebracht.

Want het leven van veel hedendaagse mensen staat op allerlei manieren onder de druk. Die druk komt bijvoorbeeld van de onoverzienbare hoeveelheid keuzemogelijkheden op allerlei terreinen van producten en diensten, van televisiezenders en informatiekanalen, van standpunten en levensbeschouwingen, van contacten op sociale media. Dat grote aanbod stelt je voortdurend voor de keuze: waar ga ik op in, en waarop niet? Wat doe ik wel, wat doe ik niet? Wat vind ik wel, en wat vind ik niet? En dat voortdurend moeten kiezen geeft een bepaalde druk en onrust. Vandaar dat vakanties voor veel hedendaagse mensen steeds belangrijker worden: men wil er eens uit en wel meerdere malen per jaar. Men wil even loskomen van de druk van al die dingen die op je afkomen, de druk ook om jezelf voortdurend te moeten bewijzen. Men kijkt daarom uit naar de vakantie, op zoek naar wat rust en verkwikking.

Maar ongemerkt nemen we de onrust en drukte soms óók mee op vakantie en worden we geconfronteerd met files op de wegen, met drukte op de toeristische plaatsen, met de ongemakken van het in- en uitpakken en het soms overvolle reisprogramma. En zo loop je het gevaar, als je niet uitkijkt dat je nog vermoeider van vakantie terugkomt dan dat je er naar toe bent gegaan. Meer dan ooit lijkt daarom Jezus’ uitnodiging tegemoet te komen aan onze menselijke behoefte als Hij zegt: “Komt allen tot Mij, die uitgeput zijt en onder lasten gebukt en Ik zal u rust en verlichting schenken.”
Het gevoel van uitputting en vermoeidheid, zorgen en lasten is immers wijd verspreid. Hoe vinden we rust en verlichting? Als belangrijkste aandachtspunt geeft Jezus ons vandaag daarvoor: “Zorg dat je rust vindt in je ziel, in je hart”. Je hart, je ziel is immers de kern, het centrum van je persoon van wie je bent. Zorg dat je daar rust hebt. En die rust voor je ziel vind je niet door materiële dingen, maar door verbinding met jezelf en met andere personen. En die verbinding met jezelf en met andere personen vind je uiteindelijk, door verbinding te krijgen met de bron van ons aller leven en dat is God. Hij is de dragende grond van jouw persoon en iedereen.

En voor die verbinding met God, zegt Jezus, moet je bij Mij zijn. “Komt tot Mij en Ik zal u rust en verlichting geven en gij zult rust vinden voor uw zielen.” Blijkbaar vinden wij rust, niet zozeer in iets, in een bepaald bezit of een bepaald resultaat als wel in Iemand. We vinden rust wanneer we thuis kunnen komen in een duurzame band en relatie, met medemensen - zeker - maar bovenal met God. Want Hij is de enige die ons volkomen en ten diepste kent en die ons onvoorwaardelijke liefheeft. Alleen bij Hem kunnen we met ons hele levensverhaal terecht met alles wat we meemaken en doen, met alles wat er in ons omgaat en kunnen we de geborgenheid vinden van een geestelijk thuis, dat er altijd is.

In het verlengde daarvan zijn duurzame persoonlijke banden met medemensen: gezins- en familieleden, met vrienden en bekenden belangrijk en is de vakantie goed besteed wanneer we die banden weer wat meer aanhalen. Want temidden van de onophoudelijke drukte en wisselingen van onze wereld geven die duurzame relaties je voldoening en rust, ze geven je een houvast, een thuis. En temidden van al die duurzame relaties is de relatie met God en Jezus de meest fundamentele; het is de relatie die alle andere relaties ook kan dragen en bezielen. Daarom zegt Jezus: “Komt tot Mij, want Ik zal jou de liefde van de Vader openbaren en jou bezielen met zijn Geest, zodat je rust vindt voor je ziel en jezelf geborgen weet in de liefde van de hemelse Vader.”

In die zin is een vakantie héél goed besteed, wanneer die je de
gelegenheid geeft om je persoonlijke band met God en met Jezus en zijn Kerkgemeenschap weer aan te halen en te verdiepen. Het lezen van een goed boek, dat je in die geloofsverdieping kan helpen, is daarom van harte aan te bevelen. Ook het bezoeken van een klooster of een kerk of een godsdienstige bijeenkomst in de zomermaanden, voor wat stilte en bezinning, is goed besteed. Want ook voor ons geldt de belofte van de Heer, die zegt: “Komt allen tot Mij, die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken.