Missio: Wereld Missiemaand

14-10-2022

‘Jullie zullen mijn getuigen zijn’, Wereldmissiemaand, actiedag op zondag 23 oktober

Op (22 en) 23 oktober is het Missiezondag. Dit jaar richten wij onze blik speciaal op Kibera, Nairobi. De metropool Nairobi staat met zijn 7,5 miljoen inwoners op het punt een megacity te worden. Dagelijks stromen mensen vanuit het omliggende gebied de stad binnen in de hoop op werk en een betere toekomst. Zo’n 60 procent van de stadsbevolking van Nairobi leeft in meerdere grote slums op slechts zes procent van de oppervlakte van de stad.

In de campagne richt Missio de aandacht op de grootste slum: Kibera. We volgen enkele bewoners van de slum en het pastorale werk van zuster Mary Wambui (‘Little Sisters of Jesus’) en pastor Firmin Koffi (Yarumal-missionarissen).

De grootste sloppenwijk van Nairobi heet Kibera, Kiswahili voor jungle. Op slechts zes procent van de oppervlakte van de metropool Nairobi leeft zo’n 60 procent van de stadsbevolking. Dagelijks stromen mensen vanuit het omliggende gebied de stad binnen in de hoop op werk en een betere toekomst. Naar schatting een half miljoen mensen woont hier dicht opeen gepakt. Slechts een vijfde deel van de huizen heeft stroom; drinkwater moet bij waterstations gehaald worden. Hygiëne is een groot probleem. De ellende en uitzichtloosheid in de slum zijn echter slechts een kant van de medaille. Er is nog een andere kant: saamhorigheid, elkaar helpen waar het nodig is.

Linet Mboya is een bewonderenswaardige vrouw. Ze moest geheel machteloos mee aanzien dat haar kleine huis door bulldozers verwoest werd om plaats te maken voor een straat. Van het ene op het andere moment verloor ze heel haar hebben en houden. Maar ze gaf niet op. Ze heeft een nieuw huis gebouwd in Kibera en is daar trots op. Ze laat het inzegenen door pastoor Firmin Koffi.

In haar kleine huis wonen negen kinderen, twee jongens en een meisje van haar zelf en zes pleegkinderen. Abubakar was het eerste straatkind dat zij in haar huis opnam. Linet: ‘Op een dag werd ik op straat gevolgd door een jongen. Misschien een dief, dacht ik, en hield mijn tas dicht tegen me aan. Ik vroeg waarom hij me volgde. Hij vroeg om geld om zeep te kopen om zich te kunnen wassen. Ik gaf hem geld, maar hij bleef me achterna lopen.’ Abubakar hield vol want hij kon nergens anders heen. Linet gaf uiteindelijk toe en meldde hem aan bij een school waar hij een goede leerling bleek. Sindsdien neemt Linet steeds straatkinderen op in haar gezin.

De meeste mensen die in Kibera leven willen maar één ding: weg. De Yarumal missionarissen onder leiding van pastor Firmin Koffi zeggen: ‘Kibera is een goede leerschool’ – en blijven.
De komende week liggen folders over het project in de kerken. In het weekend van 22 en 23 oktober staan na de H. Missen achterin de kerken de bekende collectebussen. We vragen u een gulle bijdrage te geven voor de mensen in deze sloppenwijk.

Op de foto ziet u zuster Mary Wambui, Caroline Anyango en pastor Firmin Koffi.