Conferentie Missionaire Parochie

06-04-2024

Volg Mij

Met meer dan 850 mensen bij elkaar om het geloof te vieren. Om Jezus te vieren. Houdt u dat voor mogelijk? Nee? Toch is het zo! En ook onze Heilig Hartparochie was vertegenwoordigd.

Vandaag, zaterdag 6 april, was de conferentie “De Missionaire Parochie” in Veenendaal. Met als thema van de dag “Volg mij”. Een jaarlijkse conferentiedag georganiseerd door de Katholiek Kerk van Nederland. Waar uiteraard iedereen welkom was die de Missionaire Kerk een warm hart toe draagt. Of gewoon nieuwsgierig was wat een Missionair Parochie-zijn inhoudt.

Het katholieke geloof saai, suf, oudbollig en stoffig? Ehm… Misschien uit de verhalen en het is ook vast wel op plaatsen nog zo te beleven. Maar de nieuwerwetse -moderne- Kerk getuigt daar echt niet alleen van! Er vindt groei, bloei, ontwikkeling plaats.

Deze dag liet weer eens zien, dat ons geloof springlevend is. Een enthousiaste, levendige meute mensen. Jong, oud, vanuit binnenland en buitenland. Samen, onder leiding van de Heilige Geest. Zingend, kletsend, vierend, biddend, etend, luisterend , lachend, ontmoetend met elkaar. Delend in het geloof in Jezus. Met meer dan 850 katholieken, nieuwe (charismatische) bewegingen en christelijke stromingen. Waaronder  ook 13 deelnemers vanuit onze Heilig Hartparochie. Een mix vanuit pastoraal team, bestuur, parochianen. Aan iedereen lag de uitnodiging mee te gaan, zich op te geven die wilden.

Als de Kerk levendig is, hebben we het synodale proces dan niet meer nodig? Ja wel. Zeer zeker wel! Wat hier in Veenendaal gebeurde (je geloof in Jezus zo warm, open en als vanzelfsprekend met vriend en vreemde delen) is een prachtig voorbeeld van hoe we Kerk kúnnen zijn. Maar ook een opdracht om naar buiten uit te dragen. Om het niet “binnen 4 muren” te houden. Elkaar tot uitnodiging zijn is voor velen vaak makkelijker onder gelijkgestemden.

Vroeg Jezus ons als gedoopten niet allen om leerlingen van Hem te zijn? Gaf Hij ons niet een beloofde Helper, de Heilige Geest, zodat we niet bang hoeven te zijn en ons gesterkt mogen weten door God zelf? Dat Hij met ons mee trekt, waar we ook gaan of staan, als we Hem daartoe uitnodigen? Die uitnodiging ligt voor ons allen! Niet alleen daar in Veenendaal, maar in heel de Kerk. Ook hier, in de parochie. Niet alleen voor priesters en diakens. Voor ons allen. Samen zijn wij de Kerk. U, jij, ik, wij. U bent belangrijk.

Jezus nodigt ook ons uit om Hem te volgen. Zeggen wij 'ja' op zijn uitnodiging?

Meer dan 850 deelnemers aan de Conferentie Missionaire Parochie 2024 in Veenendaal