Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

De pastorie is ‘leeg’

18-08-2018

De pastorie van Liempde is al voor een groot gedeelte leeg geruimd

In de afgelopen week en vooral in het weekend is de pastorie van Liempde leeggeruimd. Nog niet alles is eruit maar de container zit al goed vol. Veel spullen belandden in die container en veel meubelstukken gingen naar het Pastoraal Centrum van Boxtel. Heel veel spullen staan ook nog in de pastorie en worden volgende week zaterdag 25 augustus verkocht. Deze openbare verkoop is van 10.00-14.00 uur.

‘Toch veel meer werk dan ik dacht’, zei Johan Onland, een van de vaste vrijwilligers die er veel uren in steekt. ‘Wat zit er toch veel in zo’n gebouw, en wat zijn we als parochie toch rijk’.  Hij bedoelde dat enigszins cynisch want heel veel spullen zijn heel oud en weinig meer waard. Deze kwamen dan ook in de gereed staande container terecht.

Arnold van den Broek ontfermt zich al dagen over het archief. Bij hem is dat in goed handen: alles wat weg kan gaat in een container voor de papiervernietiger en alles wat van enigerlei waarde is krijgt een plek in de opgeruimde kasten of in het parochiearchief. ‘Er is nogal wat, zaken die echt de moeite waard zijn’, aldus Arnold, ‘oude rekeningen, oorkondes, oude tekeningen van de kerk, leuke herinneringen en veel meer van dat soort zaken’. Al deze zaken krijgen een plek in de bijsacristie of de Ontmoeting. De foto’s worden door Jo Custers de komende winter allemaal gedigitaliseerd.

Jan van de Wiel is ook een vast lid van het team. ‘Ik heb er de tijd voor’, aldus Jan, maar zijn inzet wordt zeer gewaardeerd. Op vrijdag en zaterdag waren er ook veel meer andere vrijwilligers die de handen uit de mouwen staken. De komende weken maakt het vaste team de klus af, zo nu en dan geholpen door extra vrijwilligers. Daarna wordt het gebouw geïnspecteerd en ‘schoon’ opgeleverd.

De verkoop begint a.s. zaterdag 25 augustus om 10.00 uur. Belangstellenden kunnen dan een bod doen op de spullen die in de verkoop gaan. Dit kan tot 13.00 uur. Daarna gaan de spullen naar de hoogste bieder en kunnen ze (meteen) worden meegenomen. Begin volgende week worden de belangrijkste spullen met foto op deze website gezet! Een gebruikelijk gezegde is: ‘Sla uw slag’. De opbrengsten zijn voor het kerkdorp Liempde. Klik hier voor een fotoreportage.

Meer informatie:

Met veel vrijwilligers werd de klus de afgelopen week geklaard.

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen