Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

De berging is klaar

30-09-2021

De nieuwe, veel grotere berging voor het kerkhof is klaar

De nieuwe berging op de begraafplaats van Liempde is nagenoeg klaar. In de afgelopen week hebben medewerkers van de firma Smetsers deze veel grotere, nieuwe berging in enkele dagen in elkaar gezet. Eerder hebben leden van de kerkhofploeg van het kerkhof sleuven gegraven voor de toevoer van water en elektra en een stevige ondervloer met stelconplaten aangebracht. Het geheel mag er zijn. Nu volgt de afwerking nog en dat alles volgens de koninklijke weg.

De oude berging is nog goed maar veel te klein en staat in de weg. Op die plek komt nl. de groencontainer te staan. Deze moet plaatsmaken voor de aan te leggen parkeerplaatsen voor de nieuwe woningen in de voormalige pastorietuin. Deze woningen worden binnenkort door de nieuwe inwoners betrokken en dan moeten er ook voldoende parkeerplaatsen zijn, en of worden gerealiseerd. In dat kader moet het huisje dat er nu staat dus weg.  De ondergrond van nieuw aan te leggen parkeerplaatsen op de zij-ingang van de begraafplaats blijft overigens van de parochie.

In overleg én met financiering van de projectontwikkelaar is er dus een nieuwe berging en wordt de oude verplaatst. Deze komt in een hoekje dicht bij de sacristie te staan, dus aan de achterkant van de kerk. Daar hebben we deze broodnodig nodig om spullen in op te bergen die nu noodgedwongen her en der thuis liggen. Deze verplaatsing gebeurt ook door de leden van de kerkhofploeg.

In de komende weken wordt de nieuwe berging verder in orde gemaakt: van elektriciteit voorzien, water en betegeling van buiten aangelegd en nog verder van aankleding voorzien. Dat geldt ook voor de ‘oude’ berging. Daarna vindt de verhuizing en inruiming plaats en zijn veel partijen een stuk gelukkiger.

Als kroon op het werk komt er een nieuwe, smeedijzeren toegangspoort bij de nieuwe zij-ingang van het kerkhof. Dit is een vergrote poort afkomstige van de voorzijde van de kerk. Hierin of hiernaast komt ook een zogeheten loopdeur, zodat kerkhofbezoekers voortaan ook vanuit de Vendelstraat hun overleden geliefden kunnen bezoeken.

De nieuwe berging voor de kerkhofmedewerkers, de schoffelploeg, is bijna klaar