Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Openluchtmis groot succes

15-08-2022

De openluchtmis bij de Mariagrot in de Kloostertuin was een groot succes!

Vanavond, maandag 15 augustus, was er een openluchtmis bij de Lourdesgrot in de Kloostertuin. De eerste keer sinds heel lange tijd. Bijna zestig bezoekers vonden de weg naar de grot, dit is inclusief het vakantie-gelegenheidskoortje met op het orgel Marie-José Heijnen. Kapelaan Marschal Stanislaus was de celebrant. Hij werd geassisteerd door zijn vriend pater Melvin, ook uit India, en werkzaam in Schiedam. De leden van de Contactgroep Liempde hadden de hele bijeenkomst georganiseerd.

Om ruim half zeven hoorde je al van verre de klanken van Marialiederen. Jawel hoor, het vakantie-gelegenheidskoortje was bezig met de generale repetitie. Het geluid klonk door tot ver in het dorp en menigeen werd nieuwsgierig en kwam kijken. Zo’n openluchtmis bij de compleet vernieuwde Mariagrot was natuurlijk ook een welkome zegen voor de bewoners van de Vlaswiek. Zij waren dan ook in groten getale aanwezig en zongen uit volle borst de Marialiederen mee. Ja, die zitten er van vroeger in en worden niet vergeten.

De kapelaan ging dus voor en werd geholpen door zijn vriend pater Melvin. Gaandeweg de viering zong hij een Indiaas Marialied, samen met zijn vriend. Deze ondersteunde hem op de fluit. Het refrein was in het Nederlands vertaald en dat werd natuurlijk door alle bezoekers flink meegezongen. In onderlinge afwisseling hielden zijn toespraakjes en een korte overweging. Kapelaan was zichtbaar ontroerd door de grote opkomst, het mooie weer en de prachtige aankleding van het geheel. ‘Dat is allemaal erg mooi’, sprak hij, ‘en ook de mensen hiernaast (overledenen) hebben deze zang verdiend. Het is mooi dat de Mariagrot zo dicht bij de begraafplaats ligt’.

De bijeenkomst werd natuurlijk afgesloten met het lied:’ Te Lourdes op de bergen’. Ook dat lied werd volop meegezongen en sommigen veegden een waarlijk traantje weg. ‘Heel leuk om samen weer bij elkaar te kunnen komen bij deze grot en wat fijn dat dit weer mogelijk is’, sprak een van de bezoekers. ‘Dit moeten we gewoon elk jaar doen, want dit slaat aan’.

Na afloop werd er onder het genot van een kopje koffie, thee of wat fris nog stevig nagebuurt. Dankwoorden gingen over en weer en kapelaan Marshal stond er glunderend midden tussen. Klik op deze link en bekijk een fotoreportage van de viering. Ga ook naar het YouTubekanaal van de parochie en bekijk de filmpjes. Klik daarvoor op deze link.

Meer informatie:

Er waren veel bezoekers bij de openluchtmis bij de Mariagrot