Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Kribkesroute maakt indruk

24-12-2022

Mgr. Gerard de Korte onder de indruk van de inzet van de inwoners van Liempde

Het was nagenoeg droog na een middag met heel veel regen. Maar bisschop Mgr. Gerard de Korte was keurig op tijd bij de Vuurput in Liempde: klokslag 19.00 uur. Samen met het bestuur van de HHP, een grote delegatie van de Contactgroep Liempde en enkele parochianen werd gestart met de blauwe Kribkesroute. Ongeveer 1 kilometer wandelen langs de kribkes in het centrum van Liempde. Maar niet nadat Jo Custers iedereen van harte welkom had geheten en in het bijzonder de bisschop zelf. De groep ging op pad onder leiding van Anton van de Ven de initiatiefnemer van de Kribkesroute nu alweer tien jaar geleden.

Allereerst werd de klompjesstal van ‘D’n Liempdsen Herd’ bezocht. Een bijzonder fraaie stal waarin de kerstfiguren in en door klompjes zijn uitgebeeld. ‘Fantastisch mooi gemaakt en hoe komen ze op het idee’, merkte de bisschop op. Dat was gauw door Arnold van den Broek uitgelegd. Hij vertelde dat er in de hoogtijdagen in het verleden ruim 35 klompenmakers in Liempde waren en de klomp hoort dus bij Liempde. Zeker als je weet dat een paar klompen gemiddeld drie maanden meegingen, waren er veel klompenmakers nodig, vandaar…

Daarna naar de prachtige stal voor het gemeentehuis en zo verder. De bisschop keek zijn ogen uit. Onderweg werd hij door de begeleiders en veel ‘deskundigen’ allerwegen op de hoogte gebracht van feiten over Liempde, gebeurtenissen en bijzonderheden. Daarbij werd bij alle stallen die gepasseerd werden uitgebreid stilgestaan, bij de hele grote maar ook bij de piepkleine. ‘Ze zijn stuk voor stuk de moeite waard en wat een werk doen ze ervoor’, aldus de bisschop.

Onderweg bracht de groep van circa 16 personen ook een bezoek aan de Mariagrot in het kloosterpark. Natuurlijk brandden daar weer kaarsen. Er zij er inmiddels meer dan 750 ontstoken. Ja, de Liempdenaren zijn een devoot volkje. Vervolgens doken we natuurlijk ook de Liempdse kerk in om de prachtige stal te bezichtigen. Dit kan trouwens Eerste en Tweede kerstdag van 12.00-16.00 uur.
In de kerk maakte hij ook kennis met enkele communicanten van Liempde; de bisschop ging ermee in gesprek en natuurlijk op de foto.

De route werd vervolgd en geleidelijk aan naderde de wandelgroep al weer het centrum. Onderweg flink pratend en genietend. En… wat is er veel over Liempde te vertellen. Een opkomende regenbuitje versnelde de pas en weldra zat iedereen op weg naar het huis van Anton en Rie van de Ven.
Daar werd genoten van een kop koffie met een heerlijk pasteitje. Daarna kwam er een wijntje of een andere (fris)drank op tafel en werd de sfeer allengs gezelliger voor zover dat al niet was.

Het was een zeer geslaagde avond. En met de woorden van pastoor Geertjan van Rossem ‘kunnen we terugzien op een zeer geslaagde informele bijeenkomst’. Hij dankte de bisschop voor zijn komst en de een na de ander verliet met een goed gevoed kerstgevoel huize Van de Ven. Voor een fotoreportage klikt u op deze link of op de onderstaan link.

Meer informatie:

Veel aandacht voor de fraaie klompjesgroep bij 'D'n Liempdsen Herd'