Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

De kerk wordt gepoetst

06-03-2023

Op dinsdag 21 maart a.s. zijn er weer veel vrijwilligers actief

Op dinsdag 21 maart a.s. zullen er weer veel vrijwilligers bijna de hele dag in de weer om de kerk een grondige schoonmaakbeurt te geven. Zeg maar gewoon: dé grote poets. Deze grote schoonmaak vindt altijd ruim voor het feest van Pasen plaats. ‘We zijn al zeker met 9 personen’, aldus Francien Onland, de coördinator.

De club begint 's morgens om 09.00 uur. ‘Natuurlijk eerst met een kopje koffie en dan gaan we ook meteen aan de slag’, weet Francien. De leden van de groepen hebben allemaal zo hun eigen taken: enkele beginnen met het koper poetsen, een tweede groep aan het schoonmaken (afsoppen) van de banken en de stoelen, een derde gaat de ramen lappen, enkele zuigen de hele kerk en weer andere maken de beide altaren nauwgezet schoon. We poetsen overigens alleen dat wat nodig is, 'poetsen om te poetsen doen we thuis ook niet', aldus een van de heren uit de Contactgroep Liempde.

Alles bij elkaar een behoorlijke klus, al wordt het kerkgebouw niet meer zo ‘vuil’ als vroeger, ‘We poetsen de kerk zo om de 14 dagen met een kleine groep mensen en dat scheelt al veel. Daarnaast komen er ook minder mensen in de kerk dan vroeger en zijn er minder vieringen. En ja… dat merk je ook zeker’. Aldus Francien die altijd van de partij is.

In de koffiepauze wordt voor iets lekkers gezorgd. Ook krijgen alle poetsers een 'lunch' aangeboden en die gaat er meestal wel goed in. De club mensen gaat door totdat de kerk weer helemaal blinkt. Dit is meestal in de loop van de middag.

Op het einde van de middag ligt het kerkgebouw er dan weer helemaal schoon bij. Mocht u interesse hebben om mee te helpen dan kan dat natuurlijk. Neem hiervoor contact op met Francien Onland (0411 - 63 14 17).

We wensen de kerkschoonmaaksters veel succes!

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen