Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Sfeervolle Mariaviering

18-05-2023

Sfeervolle en waardige eucharistieviering bij de Maria van Beauraingkapel aan de Herscheweg

Op Hemelvaartsdag 18 mei 2023 vond er een eucharistieviering plaats bij de Maria van Beauraingkapel aan de Herscheweg-Hezelaarsestraat. De sfeervolle en waardige viering werd redelijke goed bezocht, kapelaan Marshal Stanislaus was de celebrant met assistentie van pater Berndsen. Het Sint-Janskoor verzorgde de gezangen en MarieChristien Verstraten uit Volkel vertolkte vier prachtige Marialiederen.

De Maria van Beauraingkapel lag er keurig verzorgd bij. Daags tevoren extra in orde gebracht door leden van de Contactgroep Liempde en zelfs het gazon lag er nu keurig ‘geschoren’ bij. De vlag wapperde en het was droog met een beginnend voorjaarszonnetje. Helaas was het in de vroege ochtend wel kil en zelfs koud. Menigeen had zich dan ook goed warm aangekleed, maar dan nog.

Nadat alles in gereedheid was gebracht ving de Eucharistieviering aan. Kapelaan Marshal Stanislaus was de celebrant en hij werd op deze dag speciaal geassisteerd door pater Berndsen (91 jaar). Hij is de voorzitter van het Maria van Beauraingcomité van de afdeling Den Bosch. Daar maakte hij zich al meer dan 25 jaren heel verdienstelijk voor nadat hij onder meer ruim 40 jaar in Afrika in Congo missiewerk heeft verricht. Van dit laatste keerde hij in 1988 terug en begon hij onder andere aan zijn taak als voorzitter. Voor zijn vele verdiensten voor het comité kreeg hij onlangs een prachtige onderscheiding; de trots straalde van hem af.

Het was een vrolijke en feestelijke Eucharistieviering met veel Marialiederen. Deze werden door het Sint-Janskoor vertolkt en door zangeres MarieChristien Verstraten uit Volkel. Zo zong MarieChristien onder meer het prachtige lied ‘Momenten Van Stilte’ en het lied ‘Avé Maria. Het Sint-Janskoor zong onder meer de liederen 'Loflied Tot O.L. Vrouw Van Beauraing' en ’God Groet U Zuivere Bloemen’. De liederen klonken gepassioneerd in de vroege ochtend in het Liempdse veld. Gedragen, intens en bij enkelen tot in tranen geroerd.

De Eucharistieviering verliep goed en stijlvol en dat schiep een mooie sfeer in de omgeving van de Maria van Beauraingkapel. Er was dit keer geen preek. In plaats daarvan werd pater Berndsen door kapelaan Marshal uitgenodigd om de ‘Litanie van de Heilige maagd Maris’ te bidden. Een hele litanie die wel twee pagina’s in het bedevaartboekje innam. Iedereen bad mee.

Na afloop dankte kapelaan Marshal Stanislaus alle aanwezigen voor de komst maar vooral ook alle mensen die de viering hadden voorbereid en zo goed hadden verzorgd. Aansluitend was er koffie met wat lekkers voor de ‘kerkgangers’ en werd er nog flink na gebuurt. Voor de liefhebbers was er ook nog een flesje speciaal bier om als herinnering mee naar huis te nemen.

Wij danken de leden van de Contactgroep Liempde en alle andere helpers die deze mooie viering mogelijk hebben gemaakt. Via deze link kunt u een foto-impressie bekijken. Deze staat straks ook in ‘Fotoalbums’. Enkele liederen kunt u in deze tekst ook aanklikken en straks in het archief van de YouTube-pagina van de Heilig Hartparochie terugvinden.

Meer informatie:

Eucharistieviering bij de Maria van Beauraingkapel op donderdag 18 mei 2023