Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Vrijwilligersochtend mocht er zijn

25-06-2023

Een volle zaal in Dienstrencentrum Kloosterhof op een warme zaterdagochtend

Plannen doe je vooraf. Zo ook de vrijwilligersdag op zaterdag 24 juni, de naamdag van de Heilige Johannes de Doper, de patroonheilige van onze kerk in Liempde. Dit keer in de ochtend met een lunch omdat er ’s middags een familiedag in de parochie is met aansluitend een mis tijdens welke acht vormelingen uit Boxtel, Liempde en Esch door pastoor-deken Geertjan van Rossem het Heilig Vormsel kregen toegediend. De bijeenkomst was dit keer binnen gepland in Dienstencentrum Kloosterhof maar buiten was het met het prachtige weer zeker niet minder geweest.

De hele vrijwilligersdag is door de Contactgroep Liempde voorbereid met vele handen aan de ploeg. De leden hadden er flink werk van gemaakt en de dag was dan ook heel geslaagd. Deze begon om 09.30 uur met een eucharistieviering in onze eigen kerk, de Sint Jans Onthoofdingkerk van Liempde. Na deze viering werd iedereen in de grote zaal van Dienstencentrum Kloosterhof ontvangen met een kopje koffie of thee en een lekker stukje vlaai. Die gingen er wel in.

Daarna was er een welkomstwoord van de voorzitter van de contactgroep, Johan Onland. In zijn toespraak roemde hij de vrijwilligers, hun inzet en schetste hen als het fundament van onze kerk. Zoals al vaker gezegd: ‘Zonder vrijwilligers geen kerk’. Hij nam heel kort het programma door en introduceerde het ‘Strijpenhof Trio’, een prachtige band met zang en accordeonisten.

Daarna gaf hij het woord aan pastoor Geertjan van Rossem. Hij sloot zich helemaal aan bij de ‘dankbare’ woorden van Johan over de vrijwilligers: ’Alleen kan ik echt niets’. Hij benadrukte de enorme betekenis van het samenzijn als groep vrijwilligers tijdens welke we gewoon over van alles kunnen praten.
Hij stipte ook het aanstaande vertrek van kapelaan Marshal Stanislaus aan. ‘Marshal zal per 1 september a.s. terugkeren naar zijn moederhuis in India waarvandaan hij waarschijnlijk een nieuwe opdracht zal krijgen. De uitzending naar Nederland naar het Bisdom Den Bosch en dus naar Boxtel was niet helemaal een succes. De taal en de ’taalbarrière’ vormde een te groot obstakel’. Hij lichtte verder toe dat komend weekend alle parochianen op de hoogte worden gesteld en dat het afscheid in het laatste weekend van augustus zal plaatsvinden.
De inzet van het Pastoraal Team en het parochiebestuur is om per 1 september a.s. met een ‘nieuwe’ priester de pastorale activiteiten voort te zetten. De verwachtingen in deze zijn positief.

Daarna barstte het ‘feestgedruis’ los, waarin de ontmoeting centraal stond. Er werd flink gebuurt en gezongen. Maar het was ook dorstig weer en de nodige natjes gleden naar binnen. De sfeer was zo gezellig dat er spontaan een dansvloertje werd gecreëerd. Meerdere dansparen vonden hun weg daarnaartoe op de meeslepende zang en accordeonmuziek van het Strijpenhof Trio. Die maakte een mooi stukje muziek.

Rond half een werd de lunch geserveerd. Een heerlijk goed gevulde en zelf gemaakte groentesoep, een overheerlijk vers en warm worstenbroodje en belegde broodjes. Die gingen er goed in… Afsluitend werd en nog op een ijsje getrakteerd. Een geslaagde lunch, helemaal en allemaal ‘vers’ door de leden van de contactgroep klaargemaakt. Een applaus en een dik dankjewel waren dan ook en zijn ook nu op zijn plaats. Ook kapelaan Marshal Stanislaus voerde kort het woord en dankte iedereen voor de goede samenwerking.

Tegen de klok van 13.15 uur sprak Geertjan van Rossem nog een dankwoord uit. Dat kwam uit het hart en namens iedereen. ‘Zo’n ochtend (of middag) moet er elk jaar weer opnieuw zijn;’, aldus Geertjan, ‘dat is samen parochie zijn’. Iedereen knikte instemmend!
Klik op deze link of op de link hieronder en bekijk de foto-impressie van deze gezellige ochtend.

Meer informatie:

Vrijwilligersochtend in Dienstencentrum Kloosterhof op 24 juni 2023