Jozef als beschermheilige

19-03-2024

19 maart Hoogfeest van Sint-Jozef

De Rooms-Katholieke Kerk viert jaarlijks op 19 maart het Hoogfeest van Sint-Jozef. Deze Joodse timmerman uit Nazareth, zoon van Jacob, was de man van Maria en de “voedstervader” (pleegvader) van Jezus.

In moeilijke woorden:
Om het heilsplan te verwezenlijken vertrouwde God aan Jozef van Nazareth, “een rechtschapen man” (Mat. 1, 19), de verloofde van de Maagd Maria (Luc. 1, 27) een zending toe van bijzonder belang: Jezus op wettige wijze te laten opnemen in het geslacht van David -waaruit volgens de belofte (2 Sam. 7, 5-16; 1 Kron. 17, 11-14) de Messias, de Heiland, geboren moest worden- en voor Hem als vader en bewaker te functioneren. Krachtens deze zending vervulde Jozef een actieve rol in de mysteries van de jeugd van Jezus.

Jozef wordt vereerd als de Patroon van de Kerk. Hij is ook de patroonheilige van het huusgezin, de timmerlieden en arbeiders. Verder wordt hij aangeroepen als patroon van maagden, religieuze communiteiten, echtgenoten en van stervenden.

Smakt, gemeente Venray, is de enige Jozefbedevaartplaats in Nederland. In 1699 stichtte Johan Albert Bouwens van der Boye, baron van Neeryssche en heer van Venray, een kapel ter ere van Sint Jozef. Eigenlijk was de kapel bedoeld als opvang van mensen voor wie de afstand naar de parochiekerk in Venray te groot was. Men vermoedt dat ze aan Sint Jozef werd toegewijd, omdat deze heilige op dat moment in Spanje buitengewoon populair was. De heerlijkheid Venray, waar Smakt onder viel, was Spaans bezit.

Tot slot een eenvoudig gebedje tot de heilige Jozef. Één van de vele gebeden tot hem. Herkent u het "Wees gegroetje" er in? Kunt u de overkomsten en verschillen vinden? Een gezegende Sint-Jozefdag toegewenst!

Wees gegroet Sint Jozef

Wees gegroet, Sint Jozef,
goed en rechtvaardig,
de Heer is met u.
Gij zijt de gezegende man van Maria
en gezegend is Jezus, haar Goddelijk Kind.

Heilige Jozef, beschermer van Gods Zoon,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood

Een beeld van Sint Jozef, te Lourdes in Frankrijk