Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Klokken luiden met Pasen

10-04-2020

De kerkklokken luiden op Eerste Paasdag om 12.00 uur

De Nederlandse bisschoppenconferentie vraagt parochies om op Eerste Paasdag van 12.00 tot 12.15 uur de kerkklokken te luiden. Ook de Protestantse Kerk en de Raad van Kerken ondersteunen het initiatief. Volgens de bisschoppen is het een mogelijkheid om 'parochianen en allen die het horen een hart onder de riem te steken' en zich 'te verbinden met de eredienst van de kerk die wel doorgaat maar niet publiek gevierd kan worden'.

Zo kunnen 'in heel Nederland de kerkklokken verkondigen dat de Heer waarlijk is opgestaan' en tegelijkertijd gebeden worden voor 'de situatie in ons land in verband met het coronavirus en allen die lijden onder de gevolgen daarvan', schrijven de bisschoppen in hun persbericht van donderdag.
Gewoonlijk luiden de klokken als oproep voor het vieren van de zondag. Dit keer luiden ze om mensen op te roepen zich thuis te verbinden met de eredienst van de kerk die wel doorgaat maar niet publiek gevierd kan worden’, aldus de oproep van het Rooms-Katholiek kerkgenootschap.

● Uitnodiging tot gebed
Ook andere kerkgenootschappen zijn uitgenodigd mee te doen aan dit initiatief. De bisschoppen hopen dat de klokken, die Pasen verkondigen, de mensen zullen uitnodigen in gebed stil te staan bij de verrijzenis. In gebed kan worden gedankt voor de boodschap van Pasen maar ook worden gebeden voor de situatie in ons land in verband met het coronavirus en allen die lijden onder de gevolgen daarvan.

Alle kerkdorpen van de Heilig Hartparochie doen mee met dit initiatief. Dus in Boxtel, Esch, Lennisheuvel en Liempde luiden op Eerste Paasdag de klokken voluit van 12.00-12.15 uur.